האם קיים קשר בין מיגרנות לבין חיידקי המעיים?

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

על פניו, לא נראה שיש קשר הדוק מדי בין חיידקי ובעיות מעיים לבין מיגרנות, צורת כאב ראש נפוצה ומעיקה במיוחד. אולם אםמה הקשר בין חיידקי המעיים לבין מיגרנות? תשאלו אנשים הסובלים מכל אחת מהבעיות האלה, הקשר ביניהן עשוי להיות הדוק בכל קנה מידה. לא פעם מיגרנה טומנת בחובה השפעה שלילית על מערכת העיכול, וכך גם בכיוון ההפוך. במאמר הבא נסביר לכם את מה עומד בבסיס הקשר הזה, האם מדובר בשני צדדים של אותו מטבע ומהם הפתרונות המוצעים לשיפור המצב בכל אחת מהחזיתות.

סובלים גם מכאבי ראש וגם מבעיות עיכול? דעו שאתם ממש לא לבד

אדם החווה התקף מיגרנה, מצביע פעמים רבות על תסמינים אחרים הקשורים למערכת העיכול המופיעים אצלו: למשל הקאות ושלשולים, בחילות או עצירות. על אותו עיקרון פעולות שונות שמבצע האדם הסובל ממיגרנות, לרבות אכילה או שתייה של מאכלים מסוימים, עלולות להגדיל את תדירות וחומרת התסמינים אצלו. זו הסיבה לכך שצריכה של מאכלים עמוסי סוכר, מאכלים ומשקאות המכילים קפאין ומשקאות אלכוהוליים, אינה מומלצת עבור הסובלים ממיגרנות.

הקשר הזה, חשוב להדגיש, קיים גם בכיוון השני של המשוואה. קנדידה, למשל, היא פטריית שמר אשר נוטה להתפתח ולשגשג כאשר מוצעים לה התנאים האופטימליים לכך בתוככי הגוף: למשל אכילה של מאכלים עמוסים בסוכר, או הרגלי תזונה לקויים. התגובה האלרגנית של הגוף כתוצאה מהקנדידה עלולה להשפיע לרעה על איברים ואזורים שונים בגוף, כשחלק מרכזי בתסמינים האפשריים הוא הופעת כאבי ראש ומיגרנות.

מה ניתן ללמוד ממחקרים על הקשר בין מיגרנות לבין חיידקי מעיים?

מחקרים שנערכו במרוצת השנים ניסו לבדוק את טיב הקשר הזה, והגיעו לכמה תובנות מענייינות במיוחד. נמצא כי קיימים קשרים פיזיולוגיים הדוקים בין פעילות מערכת העיכול (בעיקר פעילות המעיים) לבין הפעילות המוחית. החיידקים שבמעיים מקיימים קשרים הדוקים וישירים עם חיידקי המוח, ומכאן שבעיה באחד המישורים עלולה להשפיע באופן כמעט מיידי על השני.

על אותו עיקרון, נמצאו קשרים הדוקים בין חלק מחיידקי המעיים לבין מצבים של חוסר איזון של המערכת החיסונית של האדם, כמו גם תפקוד לקוי של מערכת העצבים. לא צריך להיות מומחה לתחום כדי לדעת שפגיעות מהסוג הזה עלולות לגרום מהר מאוד לכאבי ראש בכלל ולמיגרנות בפרט.

אז מהניתן לעשות?

אדם הסובל מבעיות מעיים או ממיגרנות, וכמובן שגם משתי התופעות האלה לסירוגין, חייב להיות עם האצבע על הדופק בכל הנוגע לשגרת ולאורח החיים שלו. חלק מרכזי בקשר הזה הוא בניית תפריט תזונתי הנחשב ל"ידידותי" עבור כל אחת מסוגי הבעיות האלה, באופן שהוא ימנע את תסמיניה ואף את השפעתה על המערכת האחרת.

ההתאמות התזונתיות צריכות להיעשות בהתאם למצבו האישי והפיזיולוגי של האדם, לבעיות מהן הוא סובל ולפרמטרים אחרים. לצד השינויים התזונתיים מומלץ פעמים רבות לצרוך תוספי תזונה, למשל תוסף פרוביוטיקה המסייע לאזן את פלורת המעיים ומקטין את הסבירות לחוסרים, שעלולים להביא למיגרנות ולבעיות שונות הקשורות למערכת העיכול.

טיפולים תרופתיים, ניתוחים כירורגיים וטיפולים נוספים משדה המשחק האלטרנטיבי עשויים להשתלב ולהגדיל את אחוזי ההצלחה של הטיפול הכוללני. כך או כך השאיפה שלכם צריכה להיות לטפל באופן שורשי, ככל שניתן, בבעיה העיקרית שאתם סובלים ממנה (ובחלק מהמקרים, בשתיהן גם יחד). טיפול נכון בבעיה עשוי להביא לשיפור הדרגתי בתסמיני הבעיה ובהשלכותיה על איברי ואזורי הגוף האחרים.

לקריאה נוספת:
Migraine and Gastrointestinal Disorders: Elucidating an Association – Neurology Advisor
Gastrointestinal disorders associated with migraine: A comprehensive review
Migraine Associated with Gastrointestinal Disorders: Review of the Literature and Clinical Implications

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן