כאבי ראש ראשוניים

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי ראש ראשונייםכאבי ראש ראשוניים הם כאבי ראש שלא נובעים כתוצאה ממצבים פתולוגיים שונים וזאת בניגוד לכאבי ראש שניוניים שמקורם למשל בגידול מוחי, עלייה בלחץ התוך גולגולתי, מחלה של כלי דם במוח, חבלת ראש טראומטית ועוד. רוב רובם של כאבי הראש הם כאבי ראש ראשוניים, כשהשכיחים ביותר הם כאב ראש מתחי, כאב ראש מקבצי וכאבי ראש מיגרנוטיים.

מה הם הגורמים לכאבי ראש ראשוניים?

ישנם מספר סוגים של כאבי ראש ראשוניים, כאשר לכל אחד מהסוגים ישנם גורמים שונים. להלן כמה מהגורמים לכאבי הראש הראשוניים השכיחים על קצה המזלג:

  • כאב ראש מתחי התייבשות, ארוחות לא סדירות או רעב, מחסור בשעות שינה, מתח נפשי, שינה בתנוחה לא נוחה ועוד (כאב ראש מתחי לא אחת מתפתח על רקע מתיחה או התכווצות של שרירים הממוקמים באזור הראש והצוואר).
  • כאב ראש מקבצי לפי התיאוריה המרכזית הגורם העיקרי לכאב ראש מקבצי הוא שינויים בכלי הדם בראש היוצרים לחץ על העצב הטריגמינלי. כמו כן, נראה כי לבעיה זו ישנם מרכיבים גנטיים מסוימים שלא זוהו עד כה.
  • מיגרנה – שינויים בזרימת הדם באזור מסוים במוח, הגורמים להתפתחות של דלקת מקומית בעצבים באזור.
  • טריגרים וגורמים המחמירים כאבי ראש ראשוניים – יש להבחין בין גורמים המובילים להתפתחות של תסמונת כאב ראש ראשונית לבין טריגרים המובילים להתפתחות כאבי ראש ראשוניים או להחמרת כאבי הראש. כך למשל מטופלים הסובלים מכאבי ראש מקבציים מדווחים במקרים רבים על כך שצריכה של משקאות חריפים או מוצרי חלב גורמים להתפתחות הכאבים, ישנם המפתחים כאבי ראש בתגובה לריחות או טעמים מסוימים וכן ישנם המפתחים כאבי ראש בתגובה לצריכת תרופות מסוימות. מומלץ ביותר שכל אדם הסובל באופן כרוני מכאבי ראש ראשוניים ילמד להכיר את הטריגרים הספציפיים אליהם הוא רגיש, על מנת שיוכל להימנע מהם.

מה הם התסמינים של כאבי ראש ראשוניים?

כאבי הראש הראשוניים יכולים לבוא לידי ביטוי במגוון רחב של תסמינים. כך למשל כאב ראש מקבצי הוא כאב חמור ביותר שגורם לפגיעה משמעותית בתפקוד. כאב זה מופיע בצורה רציפה באופן חד צדי ומלווה בתסמינים נוספים כמו לדוגמה דמעת יתר, הזעה מוגברת או נזלת. התקף של כאב ראש מקבצי נמשך בין רבע שעה לשלוש שעות ובמקרים חריגים יחסית אף יותר מכך.

בניגוד להתקף מיגרנה, שלרוב מתפתח רק לאחר שמופיעים תסמינים מקדימים מסוימים, כאב ראש מקבצי מתפתח בפתאומיות וללא הכנה מוקדמת. כאב ראש מתחי לעומת זאת מתואר בדרך כלל בתור כאב ראש המדמה מעין רצועה המהודקת סביב הגולגולת. כאב זה מופיע בשני הצדדים של הראש ולא בצד אחד בלבד ולרוב הוא מוגדר ככאב בעוצמה קלה עד בינונית.

כאבי ראש שמקורם במיגרנה נוטים להתגבר במהלך ההתקף המיגרנוטי באופן הדרגתי ולאחר שהם מגיעים לשיאם, הם נחלשים גם כן בהדרגה. באופן טיפוסי כאב ראש מיגרנוטי הוא כאב פועם המופיע בצד אחד בלבד של הראש בדרגת עוצמה בינונית עד חזקה. משך התקף מיגרנה בילדים נע בין שעה אחת לשתי יממות שלמות ובמבוגרים משך ההתקף נע בין ארבע שעות לשלוש יממות.

כיצד מאבחנים כאבי ראש ראשוניים?

האבחון של כאב ראש ראשוני מבוסס ברובו על התמונה הקלינית, כלומר על מיפוי התסמינים הנלווים להתקף, תיאור מדויק של הכאב עצמו, דרגת החומרה שלו, תזמון ההופעה שלו ועוד. כמו כן, יש לברר האם קיים סיפור משפחתי של כאבי ראש ולשלול גורמי סיכון שונים או דגלים אדומים שונים שיש בהם כדי להעיד על כאב ראש משני לפתולוגיה מסוכנת. כאשר ישנו חשד לקיום של בעיה ראשונית מסוימת, המטופל יופנה לביצוע בדיקת הדמיה לשלילת דימום מוחי, גידול מוחי ועוד.

כיצד מטפלים בכאבי ראש ראשוניים?

הטיפול בכאבי ראש ראשוניים כולל שני רבדים: הטיפול בזמן ההתקף והטיפול האחזקתי שמטרתו למנוע את הישנות הכאבים. ישנה חשיבות עליונה לאבחן במדויק את סוג הכאבים וזאת כיוון שהטיפול אינו אחיד עבור כל סוגי הכאבים. כך לדוגמה קודאין או אספירין שיכולים לסייע לאדם הסובל ממיגרנה, לא יסייעו להקלת הכאבים במקרה של כאב ראש מקבצי.

עיקר הטיפול מבוסס על שימוש בתרופות שונות כמו לדוגמה סטרואידים ונוגדי דלקת שאינם סטרואידים והימנעות מטריגרים שגורמים לכאבי הראש.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן