דלקת קרום המוח וההשפעה על מיגרנה

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

דלקת קרום המוח ומיגרנותדלקת קרום המוח היא מחלה דלקתית שתוקפת בעיקר ילדים ובני נוער אך יכולה בהחלט לתקוף גם חולים במחלות כרוניות שונות שמערכת החיסון שלהם לא פועלת באופן תקין.

השיעור הגבוה ביותר של ההדבקה בדלקת קרום המוח מתרחש בגיל שישה עד שבעה חודשים ובתשעים אחוזים מהמקרים, דלקת קרום המוח מתפרצת לפני גיל חמש.

מה הם הגורמים להתפתחות דלקת חיידקית?

קיימים שני סוגים עיקריים של דלקת קרום המוח שמשתנים בהתאם לגורם המרכזי שהוביל להדבקה. הסוג הראשון הוא דלקת קרום המוח שהתפתחה כתוצאה מנוכחות חיידקית והשני הוא דלקת קרום המוח שהתפתחה כתוצאה מנוכחות ויראלית.

פתוגנים רבים עלולים לגרום להתפתחות דלקת קרום המוח אך ישנם שלושה סוגים של חיידקים שאחראים ליותר משמונים אחוזים מהמקרים של הדלקת. שמות החיידקים הם מנינגוקו, המופילוס אינפלואנזה ופנוימוקוק עליהם נפרט כעת. חיידק המנינגוקוק נמצא באופן טבעי בקרב עשרים אחוזים מהילדים באזור הלוע, אך ברוב המוחלט של המקרים הנוכחות שלו לא מעוררת שום תגובה דלקתית.

אצל חלק מהילדים, החיידק מצליח לשגשג ולפעול באלימות כשעשרה אחוז מכלל החולים מתים כתוצאה מהזיהום ועשרה אחוזים נוספים סובלים מנזק קבוע. המופילוס אינפלואנזה הוא חיידק שאחראי לשבעים אחוזים ממקרי הדלקת בילדים מתחת לגיל חמש ולחמישים אחוזים  ממקרי הדלקת בקרב תינוקות עד גיל שנה. החיידק חי בהפרשות של הלוע ושל האף ומועבר מאדם לאדם בהתעטשות.

  • דלקת קרום המוח שמקורה בחיידק פנוימוקוק היא המחלה הדלקתית החיידקית השכיחה ביותר שקיימת. מחלות נוספות שנגרמות בעקבות נוכחות החיידק הן דלקות ריאות ודלקות אוזניים.

מה הם הגורמים להתפתחות של דלקת נגיפית?

דלקת קרום המוח שמתפתחת כתוצאה מנוכחות של וירוס שכיחה יותר מאשר דלקת קרום המוח שהתפתחה כתוצאה מנוכחות חיידקית.

עם זאת,מדובר על מחלה קלה יותר על אף שהיא מערבת לרוב גם את רקמת המוח ולא רק את הקרום שלו. בעבר הרחוק לפני פיתוח החיסונים הנפוצים היום חוללו את המחלה נגיפי החזרת, האדמת, הפוליו ואבעבועות הרוח, אך כיום לרוב המקרים אחראים נגיפי מעיים שונים ונגיפים ששייכים לקבוצת נגיפי ההרפס.

כאבי ראש חמורים מתמשכים: מתסמיני דלקת קרום המוח

התסמינים של דלקת קרום המוח הם בחילות והקאות, חוסר התמצאות ובלבול, חום גבוה שמופיע באופן פתאומי, דימומים תת עוריים, אדישות וישנוניות. במקרים מסוימים עשוי להיווצר אלח דם (ספסיס) שעלול להביא למות החולה תוך זמן קצר במידה ולא יטופל.

אחד התסמינים המובהקים ביותר של דלקת קרום המוח הוא כאב ראש חריף ומתמשך שמלווה בכאב צוואר ובקשיון של העורף כשהחולים לא מצליחים להוריד את הסנטר שלהם לכיוון החזה. התסמינים השונים מתפתחים לרוב תוך שעת ספורות עד מספר ימים וישנו צורך לבצע אבחנה מבדלת על מנת לשלול קיום של מחלות או מצבים אחרים שבאים לידי ביטוי באופן דומה.

כיצד מאבחנים את המחלה?

השיטה בה משתמשים לאבחון המחלה נקראת ניקור מותני. במהלך הבדיקה הרופא מבצע החדרה של מחט בין זוג חוליות באזור המותן לבין הקרומים של מערכת העצבים המרכזית ושואב מעט נוזל שדרה. הנוזל נבחן תחת עינית המיקרוסקופ ומבוצעת בדיקה של נוכחות חיידקית או נגיפית. לעתים מומלץ לבצע גם בדיקת CT על מנת לזהות עלייה בלחץ התוך גולגלתי שאופייני למחלה.

חיסונים ואנטיביוטיקה: למניעה וטיפול

בשגרת החיסונים בישראל כלול חיסון נגד חיידק ההמופילוס אינפלואנזה וכן קיים חיסון נגד חיידק הפנוימוקוק. עם זאת, החיסון נגד חיידק המנינגוקוק אינו יעיל במיוחד בהתמודדות עם הזנים של החיידק שנפוצים בארץ והוא ניתן רק לחולים בסיכון.

במידה ואנשים נוספים באו במגע עם החולה בדלקת קרום המוח שהופיעה כתוצאה מנוכחות של המופילוס אינפלואנזה או חיידק ההמינגוקוק, עליהם ליטול אנטיביוטיקה דרך הפה כטיפול מונע. הטיפול בדלקת לרוב כולל עירוי ורידי של אנטיביוטיקה אך במידה ומדובר על דלקת ויראלית, לרוב היא עוברת מאליה גם ללא טיפול.

סיבוכי דלקת קרום המוח

הסיבוך הנפוץ ביותר של דלקת קרום המוח על רקע חיידקי הוא פגיעה בשמיעה. אי לכך ישנה חשיבות גדולה לבצע בדיקות שמיעה למטופלים לאחר חלוף המחלה.

בנוסף, מאחר וחולים מסוימים מפתחים בעיות קוגניטיביות לאחר המחלה ישנה חשיבות גדולה לאבחן את המחלה ולהגיש טיפול מוקדם ככל האפשר.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן