תסמינים לזיהוי הגעה של התקף מיגרנה

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

תסמינים לזיהוי מיגרנהבמקרים מסוימים, ניתן לזהות את הגעת התקף המיגרנה ולהתכונן אליו בהתאם. עם הזמן, אנשים הסובלים ממיגרנה כרונית מסגלים לעצמם את היכולת להבין בדיוק מתי מגיע התקף המיגרנה, ולהתאים את עצמם אליו.

במקרים רבים, ימליצו רופאים על תחילת טיפול תרופתי ברגע שהסימנים או תסמינים המקדימים מופיעים, וזאת על מנת להפחית את עצמת המיגרנה והתסמינים שלה, ולאפשר את המשך החיים כסדרם.

תקופת הפרודרום

כשישים אחוזים מהסובלים ממיגרנה מפתחים תסמינים שונים 24-48 שעות לפני תחילת התקף המיגרנה. מדובר בתסמינים הקשורים למצב הרוח ולמצב הכללי, כמו תחושת אופוריה, דיכאון, אי שקט ולחץ. בנוסף, יכולה להיות בתקופה זו כמיהה למוצרי מזון שונים ואופייניים, נוקשות צווארית, ותסמינים הקשורים למערכת העיכול כמו עצירות, בחילות והקאות.

כשתסמינים אלה מופיעים בכל פעם שיש התקף מיגרנה, האנשים הסובלים מהמיגרנות מצליחים לסגל לעצמם טכניקות להכרת המצב ולשינוי התפקוד ברגע שמופיעים התסמינים השונים.

אאורה: מתרחשת אצל רבע מהסובלים ממיגרנות

תסמינים נוירולוגיים שונים המופיעים זמן קצר לפני הופעת כאב הראש ותסמיני המיגרנה השונים. ברוב המקרים, תסמיני האאורה הם ויזואליים, אך האאורה יכולה לערב גם חושים אחרים כמו חוש הריח והמישוש. התסמינים העיקריים המופיעים בזמן האאורה הם:

שינויים בראיה

ברוב המקרים, שינויי הראיה האופייניים מתחילים בירידה קלה בקצוות החיצוניים של שדה הראיה. לעיתים, אבדן שדה הראיה יכול להתבטא ככתמים בהירים או כאובדן מלא של יכולת הראיה באזור הזה. תוך מספר דקות, מתחילים להתפתח שינויים ועיוותים המערבים רבע עד מחצית משדה הראיה ויכולים אף להשפיע גם על כל שדה הראיה.

עיוות הראיה ה"קלאסי" במיגרנה הוא הופעת קווי זיג-זג וצורות גיאומטריות אחרות, אך יכולים להופיע עיוותים נוספים. לאחר שתקופת האאורה מסתיימת, הראיה לרוב חוזרת לעצמה וחדות הראיה חוזרת מהמרכז אל הפריפריה.

תחושות נימול ועקצוץ

חלק מהסובלים ממיגרנה מפתחים שינויים תחושתיים, הכוללים לרוב תחושת עקצוץ ונימול באחת הגפיים, אשר יכולה להתקדם למעלה ואף לערב את הפנים והפה.

התקדמות תחושות העקצוץ והנימול מלוות לרוב באבדן תחושה באזורים המעורבים. ביטוי זה של אאורה מזכיר מאוד תסמינים של שבץ מוחי, ועל כן יש לשלול שבץ באנשים בסיכון אשר התסמינים האלה אינם מוכרים להם.

הפרעות בדיבור

אצל חלק מהאנשים, התסמינים המקדימים למיגרנה מתבטאים דווקא בהפרעות שפה ודיבור. הפרעות אלה מתבטאות בקושי במציאת המילה, טעויות ביטוי והגיה, שגיאות דקדוק והפרעות דיבור נוספות אשר אינן מאפיינות את האדם הסובל מהן.

תסמינים מוטוריים

הצורה הנדירה ביותר של האאורה מערבת גם תפקודים מוטוריים, ואצל חלק קטן ביותר מהסובלים ממיגרנה מתפתחים תסמינים של חולשת שרירים ואיברים בזמן תקופת האאורה.

הופעת ההתקף לאחר האאורה

תוך כשעה מרגע התחלת תקופת האאורה מופיע התקף המיגרנה, אשר גורם לכאב ראש פועם וחד צדדי. לעתים נדירות, יכולה להופיע אאורה ללא התקף מיגרנה, אך כמעט בכל המקרים הופעת של אאורה מרמזת על ההתקף העתיד לבוא. לכן, רופאים רבים ממליצים על תחילת טיפול תרופתי כבר כאשר מופיעה האאורה.

כך, כשנוטלים את התרופות עוד לפני כאבי הראש, ההקלה על התסמינים תופיע כבר בתחילת התקף המיגרנה וכאב הראש יהיה פחות חריף מאיך שאמור היה להיות. ההמלצה היא להשתמש בתרופות אליהן רגילים, כמו משככי כאבים מסוג NSAID, אקמול אופטלגין או תרופות אחרות.

טיפול ממוקד יותר במיגרנה מושג על ידי שימוש בתרופות ממשפחת הטריפטנים כמו לדוגמא ריזלט, אשר נטילתן עוד במהלך האאורה יכול למזער באופן משמעותי את חומרת התקף המיגרנה.

ראו גם:
תרופות שגורמות למיגרנה כתופעת לוואי

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן