גורמים סביבתיים למיגרנה

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גורמים סביבתייםאחד המאפיינים החשובים של מיגרנה הוא העובדה שחשיפה לטריגרים שונים מעוררת את התקף המיגרנה.

מבין הטריגרים השונים כמו מתח ולחץ נפשי, שינויים הורמונליים, היסטוריה משפחתית ועוד, קיימים גורמים סביבתיים אשר יכולים להשפיע על הסיכון להתפתחות התקף מיגרנה ולגרום להתעוררות ההתקף.

כל אדם מושפע אחרת מהגורמים הסביבתיים השונים, ואנשים הסובלים באופן קבוע ממיגרנה מכירים לרוב את הפקטורים הסביבתיים אשר גורמים להם לעירור התקף המיגרנה.

רוב הסובלים ממיגרנה יעדיפו להימנע מהגורמים הסביבתיים אשר מעוררים אצלם את ההתקף, אך מכיוון שלא תמיד ניתן לעשות זאת מומלץ מאוד להיות ערוכים להתקף מיגרנה בעת החשיפה לגורם סביבתי ידוע. במקרים אלה, רצוי להצטייד מראש בכדורים לטיפול במיגרנה ולהיות ערוכים פיזית ונפשית לעובדה שההתקף יכול להגיע.

גירוי סנסורי

גירוי סנסורי הוא גירוי בו מופעלים החושים ביתר, ויכול לגרום להופעת מיגרנה. הגירויים הסנסוריים מגיעים אלינו מהסביבה בה אנחנו נמצאים ויכולים להיות טריגר להתלקחות התקף מיגרנה. הגירויים העיקריים אשר יכולים לעורר מיגרנה הם:

  • אור חזק – שהייה באור חזק מידי לאורך זמן יכולה לגרום להתפתחות כאבי ראש ומיגרנה. כידוע, מנוחה בחדר חשוך מסייעת להקלה על המיגרנה, ולעומתה שהייה באור חזק מדי יכולה לגרום להתפתחות התקף או להחמרת ההתקף הקיים.
  • אורות מרצדים – חלק מהאנשים הסובלים ממיגרנה מתלוננים על כך שכאשר הם נמצאים בנוכחות אורות מרצדים ומהבהבים הם מתחילים לפתח כאב ראש. אורות כאלה נמצאים במועדוני לילה, אולמות קולנוע ומקומות נוספים.
  • ריחות חזקים – ריח חזק יכול בהחלט לעורר התקף מיגרנה, וביקורים של אנשים הסובלים ממיגרנות במקומות עם ריחות חזקים כמו שווקים, מסעדות וכולי יכולים לגרום להתעוררות של מיגרנה.
  • רעשים – רגישות לרעש היא כידוע אחד המאפיינים של מיגרנה, וחשיפה לרעש חזק במיוחד יכולה גם כן לעורר התקף מיגרנה. חשיפה כזו יכולה להיות כאשר נמצאם בעיר עמוסה, במסיבה או בכל מקום רועש אחר, אשר יכול להוות טריגר למיגרנה.

הדרך הטובה ביותר להפחית את הופעת התקפי המיגרנה בחשיפה לגירוי סנסורי היא כמובן להימנע מאותו גירוי. עם זאת, לא תמיד זה אפשרי ולכן חלק מהרופאים ימליצו על נטילת כדור נגד מיגרנה או כדור לשיכוך כאבים לפני החשיפה לאותו גירוי, ובדרך זו "להקדים תרופה למכה" ולמנוע את הופעת ההתקף.

שינויי מזג אוויר

חלק מהאנשים הסובלים ממיגרנה כרונית מתלוננים על החמרת ההתקפים בעת שינויי מזג אוויר. במצבים אלה, תדירות ההתקפים יכולה לעלות ועצמתם עלולה להתגבר כתלות בשינויי מזג האוויר.

מלבד עונות המעבר, חלק מהאנשים הסובלים ממיגרנה סובלים יותר בעונות מסוימות, לדוגמא בחורף או בקיץ. אי לכך, רצוי להכיר את עונת השנה בה התקפי המיגרנה מחמירים, ובזמן זה להימנע מטריגרים אחרים (כמו רעב, מחסור או עודף של שעות שינה, מוצרי מזון מסוימים וכולי), וכן להיות ערוכים לכך מבחינת תכנון הזמן והחיים.

גובה

שהייה בגבהים יכולה בהחלט לעורר התקף מיגרנה. העובדה שהאוויר אותו נושמים הופך לדליל יותר ככל שמטפסים בגובה, מגבירה את הסיכון להתפתחות כאבי ראש ומיגרנות, ועל כן רבים סובלים מכך.

בדרך כלל, אין דרך להימנע מהתקף המיגרנה ברגע העלייה לגובה, ולרוב תוך מספר ימים מסתגלים לגובה וההתקף חולף. לאנשים המתכננים טיולים ממושכים בגבהים ("טרקים") מומלץ להצטייד מראש בכדורים לטיפול במיגרנה, ולתכנן עצירות ארוכות יותר כאשר עולים בגובה.

מעבר בין אזורי זמן

טיולים בעולם ובעיקר מעבר בין אזורי זמן יכולים לעורר התקפי מיגרנה, ואצל אנשים רבים הימים הראשונים בטיול מוקדשים להתמודדות עם כאב הראש. כידוע, חוסר של שעות שינה או עודף של שעות שינה יכולים לעורר התקפי מיגרנה, ומעבר בין אזורי זמן כולל בדרך כלל מספר ימי הסתגלות לאזור הזמן החדש, אשר בהם שעות השינה לא מסודרות. אי לכך, התקפי המיגרנה יכולים להתפרץ דווקא עם ההגעה למקום חדש ובתחילת הטיול ולכן כדאי מאוד להיות ערוכים אליהם ולמנוע אותם.

בכל נסיעה לטיול הכוללת מעבר בין אזורי זמן, מומלץ מאוד להצטייד מצד אחד בתרופות להקלה על מיגרנה ומצד שני בכדורי שינה על מנת להסדיר את מחזור השינה. בכל מקרה, רצוי להקפיד על שעות שינה מסודרות וסדר יום קבוע, אשר יפחיתו את השפעת הג'ט לג וימנעו את התקפי המיגרנה הנלווים לו.

ימי השבוע

חלק מהאנשים מדווחים כי ישנה עלייה בהופעת התקפי המיגרנה בימים מסוימים, בעיקר בסוף השבוע ובימי ראשון. ככל הנראה הגורם המרכזי שמשפיע על כך הוא השינוי בהרגלי השינה בסוף השבוע כגון מיעוט או עודף של שעות שינה ביחס לשאר השבוע, שינוי באורח החיים במהלך סוף השבוע, כגון שתייה נמוכה או מוגזמת של קפה או אלכוהול, מצבי מתח ולחץ שעולים או מתגברים בסופ"ש או לקראת החזרה לשגרה ביום ראשון ועוד.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן