השפעות פעילות גופנית על מיגרנה

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מיגריין רליף - באנר

פעילות גופנית ומיגרנה

רופאים רבים מאמינים שפעילות גופנית מהווה טריגר להופעתם של התקפי מיגרנה. הקשר בין פעילות גופנית להופעת הכאבים אינו ברור לגמרי, אך מספר תיאוריות הציעו מנגנונים ביולוגים שונים, שיכולים לקשר בין שתי התופעות.

פעילות גופנית נמנית בין הגורמים הרבים שיכולים לעורר התקפי מיגרנה, ומהם מומלץ לחולים להימנע.

במחקר גדול שפורסם לפני כעשר שנים בכתב העת הרפואי "Archives of internal medicine", החוקרים ניסו לבדוק האם יש מאפיינים ייחודיים של מיגרנה, המבדילים אותה מכאבי ראש אחרים (ובעיקר: כאב ראש מתחי).

החוקרים מצאו, שהחמרה של כאב הראש בעקבות פעילות גופנית מגבירה מאוד את הסיכוי שמדובר בכאב ראש בעקבות מיגרנה (הסיכוי למיגרנה, אם החולה מדווח על החמרה בעקבות פעילות גופנית, גבוה פי 3.7 מהסיכוי לכאב ראש מתחי). מחקר אחר שבוצע הראה שכ-22% מהחולים הסובלים ממיגרנה חווים החמרה בהתקפים בעקבות פעילות גופנית.

האם פעילות גופנית יכולה למנוע התקפי מיגרנה?

למרות נתונים אלו, רופאים אחדים העלו את ההשערה שפעילות גופנית יכולה דווקא להועיל לחולי מיגרנה. ידוע שפעילות מרגיעה משפרת את תדירות וחומרת ההתקפים בחולים. האם ייתכן שפעילות גופנית יכולה להועיל בדרך דומה כנגד התקפי מיגרנה?

מחקר שפורסם בכתב העת Cephalagia לפני כשנתיים ניסה לבחון הנחות אלו. במחקר זה השוו החוקרים בין פעילות גופנית סדירה בת ארבעים דקות שלוש פעמים בשבוע, ובין שיטות טיפול אחרות במיגרנה: טיפול יומי בתרופה טופימראט, וטיפול באמצעות שיטות הרפייה.

משתתפי המחקר נמצאו במעקב במשך שלושה חודשים, במהלכו נבדקו איכות החיים, רמת הפעילות, ומצב המיגרנה. במחקר השתתפו 91 חולים, שחולקו באופן אקראי בין שלושת הקבוצות. המחקר מצא ירידה קלה בחומרת המיגרנה בחולים שהופנו לפעילות גופנית סדירה.

ירידה זו הייתה גדולה יותר מהירידה בקבוצות שקיבלו טיפול בהרפיה וטיפול תרופתי, אך ההבדלים בין הקבוצות לא היו בעלי משמעות סטטיסטית. למרות זאת, החוקרים מסכמים שייכתן ופעילות גופנית אכן מסייעת בהפחתת חומרת המיגרנה.

מה ניתן להסיק מתוצאות מחקרים אלו?

נראה שקיימת סתירה קלה, או לפחות מתח מסוים, בין המחקרים שהוצגו כאן. בבחינה של המאמרים תוך שימת לב, נראה שלמעשה אפשר ליישב בין תוצאות המחקרים. ייתכן, שאחוז מסוים מחולי המיגרנה אכן חווים התקפים בעקבות פעילות גופנית. פעילות גופנית הוכחה כטריגר של התקפים מיגרנוטים. אבל, נראה שאצל מרבית החולים הסובלים ממיגרנה פעילות גופנית יכולה דווקא להועיל, ולהוות אמצעי מניעה משמעותי.

פעילות גופנית סדירה ומתאימה משפרת מאוד את ההרגשה הכללית ומצב הרוח, ויש לה יתרונות רפואיים רבים מספור – הפחתה בסיכון למחלות לב וכלי דם, סיכון נמוך לסוכרת, ועוד. פעילות גופנית משמשת כמוקד הרגעה נפשי, עם יתרונות ספציפיים גם ביחס להתקפי מיגרנה.

נראה, שפעילות גופנית סדירה מומלצת באופן כללי גם לחולי מיגרנה. כדאי לחולים להתייעץ עם הנוירולוג או הרופא המטפל בהם, כדי לבחון את ההתאמה וההמלצה האישית, הנוגעת להם. אצל חולים המודעים לתדירות תכופה יותר של התקפי מיגרנה בעקבות פעילות גופנית כדאי לנסות ולהתאים פעילות קלה יותר, שלא תגרום להחמרה במחלה, אבל תוכל לשפר את מצבם הבריאותי – לא כדאי לוותר על פעילות גופנית מתאימה!

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

פעילות גופנית ומיגרנה

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

053-3568152
מיגריין רליף - באנר
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן