כיצד מטפלים בכאבי ראש?

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

טיפול בכאבי ראשהרפואה המודרנית השתפרה מאוד ביכולתה לטפל בכאב ראש בפרט, ובכאבים בכלל. סוגים רבים ומגוונים של משככי כאבים מאפשרים הקלה סימפטומטית משמעותית לחולים רבים. קיימות קבוצות שונות של תרופות לכאבי ראש – בדרך כלל יש להתאים את הטיפול למחלה ממנה סובל החולה.

הטיפול למיגרנה שונה מהטיפול בכאב ראש מתחי (tension headache) וכדומה. חשוב לזכור שהטיפול בכאב הוא בדרך כלל טיפול סימפטומטי בלבד – הטיפול איננו מרפא את המחלה או פועל כנגד מחולליה, אלא מקל על הכאב בלבד.

תרופות משככות כאב

באופן כללי, התרופות השימושיות ביותר לטיפול בכאב ראש הן אקמול (paracetamol) ותרופות ממשפחת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים (NSAID's). אקמול היא תרופה יעילה, עם מיעוט תופעות לוואי, וניתן ליטול אותה כמעט ללא חשש, לפי המינון שרשום בהוראות השימוש של התרופה. עם זאת, במקרים רבים אקמול לא מצליח להתגבר על הכאבים, ויש צורך במשככי כאבים אחרים.

תרופות ממשפחת ה – NSAID's נפוצות מאוד בשימוש, לטיפול בסוגים רבים של כאב. דוגמאות לתרופות מקבוצה זו כוללות אדוויל, אדקס (Ibuprufen), אספירין, אינדומתצין, וולטרן ועוד. התרופות פועלות על ידי חסימה של אנזים האחראי לייצור חומרים פרו דלקתיים (COX), וכך מפחיתות תגובות דלקתיות וכאב.

תרופות אלו עלולות לגרום לדימום מהקיבה, ולכן יש ליטול אותן בזהירות, ובמינונים מתאימים. כאשר יש חשד לנזק אפשרי לרירית הקיבה, מומלץ ליטול ביחד עם משככי הכאבים תרופות המפחיתות את החומציות ומגנות על הרירית – כמו אומפרזול (לוסק) וכדומה. נטילה ממושכת של תרופות אלו אינה מומלצת, ועלולה להביא גם לנזק כלייתי, ולעיתים לפגיעה בתפקוד הלב (לחולים הסובלים מאי ספיקה).

כאב ראש כרוני מתמשך על רקע של כאב ראש מתחי מגיב גם לטיפול בתרופות ממשפחת הטרי-ציקלים, ובייחוד אמיטרפטילין. תרופות אלו פותחו במקור כטיפול נוגד דיכאון, אך יש להם אפקט נוגד כאב יעיל במצבים רבים.

תרופות משככות כאבים עוצמתיות יותר, ובעיקר תרופות ממשפחת האופיאטיים, אינן מומלצות לטיפול בכאב ראש כרוני. תופעות הלוואי של תרופות אלו, בצד הסכנה להתמכרות, הופכות אותן לאפשרות קורצת פחות לטיפול, בייחוד טיפול ממושך.

אמצעים טיפולים שאינם תרופתיים

מלבד טיפולים תרופתיים, אמצעי הרפיה יעילים מאוד בשיכוך כאבים ממגוון גורמים, ובייחוד כאבים המוחמרים במצבי לחץ נפשי. הרפיה ורגיעה, לעיתים תחת הנחייה מתאימה, יכולות להועיל מאוד לכאבים, וגם למנוע הופעה של התקפי כאב ראש.

שינוי אורחות החיים, ושילוב פעילות גופנית סדירה הוכחו גם הם כיעילים בטיפול ומניעה. דיקור סיני (אקונפקטורה) הוצע כטיפול ולמניעה של כאבי ראש, אך לא הוכח כאפשרות טובה במחקרים קליניים מבוקרים.

טיפול ספציפי בכאב ראש מקבצי

בכאב ראש מקבצי – Cluster headache נמצאו מספר טיפולים ייחודיים היעילים להקלת הכאב. הטיפול הראשוני בהתקף קשה של כאב ראש הוא מתן תוספת חמצן בריכוז גבוה, למשך כעשרים דקות.

טיפול בסומטריפטן (הניתן בדרך כלל להתקפי מיגרנה) יעיל גם כן בקיצור התקף של כאב ראש.  טיפול מניעתי יכול לכלול מנות נמוכות של סטרואידים, וגם ארוגטמין לפני התקף צפוי. תרופות אחרות המשמשות לטיפול כוללת חסמים של תעלות סידן (וראפמיל), וטיפול בגירוי מוחי עמוק (במצבים קשים ונדירים).

חשוב לזכור, שקיימות אפשרויות רבות לשליטה בכאב. במקרים של תחושת חוסר אונים, ניתן לפנות לרופאים ייעודיים המתמחים ברפואת כאב, ומציעים אלטרנטיבות ידועות פחות להתמודדות עם הקושי היום יומי.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן