כאבי ראש – מתי יש צורך בבדיקות הדמיה?

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי ראש – מתי יש צורך באמצעי הדמיה?כאבי ראש נפוצים מאוד באוכלוסייה וכמעט כולנו סובלים מכאבי ראש, בתדירות כזו או אחרת. רבים סובלים מכאבי ראש כתוצאה ממגוון בחהןץ\ עם אבחנה רפואית ברורה או ללא אבחנה כזו.

כאב ראש, במיוחד בהשוואה לתלונות אחרות, כרוך בפחדים רבים וחששות. חולים רבים הסובלים מכאבי ראש חוששים מגידול מוחי, למרות שהשכיחות של גידולים כאלו נמוכה למדי, ולעיתים קרובות קיימות עדויות ברורות לגידול, שניתן לזהותם בבדיקה גופנית.

רופא משפחה או נוירולוג המטפל בחולים שסובלים מכאבי ראש צריך להכיר את המוטיבציה האמיתית של רבים מהחולים הבאים להיבדק – רצון לשלול גידול ממאיר. לעיתים קרובות, חשש זה לא נאמר בפה מלא, אבל הוא מקנן בחדר.

סיבות שכיחות לכאבי ראש

סיבות נפוצות בהרבה לכאבי ראש כוללים כאב ראש מתחי (tension headache) ומיגרנה. כאב ראש מתחי הוא כאב ראש בלתי ספציפי, לרוב דו צדדי, שיכול גם להקרין אל העורף. כאב ראש זה אינו קשור בבדיקות פתולוגיות או בסימנים בלתי תקינים בבדיקה גופנית שגרתית.

מיגרנה היא כאב ראש המתרחש לעיתים עם סינדרום ויזאולי מלווה (מיגרנה עם אאורה), ונוטה להופיע בחצי ראש. במיגרנה וכאב ראש מתחי לא ניתן לראות שינויים כלשהם ברקמת המוח בבדיקות הדמיה שגרתיות.

סימני אזהרה – כאב ראש חשוד

מתי בכל אופן יש לחשוד בכאב ראש, ולפנות לבירור באמצעות בדיקות הדמיה? כמה סימנים מקדימים בבדיקה או בתשאול רפואי יכולים לעלות את החשד אצל הרופא המטפל. ככלל, כאב כרוני בעל אופן קבוע ומוכר לחולה מחשיד פחות מכאב חדש, בעל אופי אקוטי.

כל חולה המתלונן על כאב ראש חזק, חריג בעוצמתו, מופנה מייד לחדר מיון ולבדיקת הדמיה בחשד לדימום תת עכבישי. כאב ראש המופיע לראשונה באיש מבוגר שלא סבל מכאבי ראש בעבר מהווה גם הוא סימן חשוד. גידול מוחי או נגע מוחי גדול מעלים את הלחץ התוך גולגלתי. סימנים לעליית הלחץ כוללים הקאות בשעות הבוקר, דופק איטי המלווה בלחץ דם גבוה, בדיקת רשתית המראה על לחץ מוגבר (פפילאדמה), ועוד. סימנים אלו מצריכים בירור הדמייתי.

בנוסף, כאב ראש המוחמר באופן בולט על ידי שיעול תנוחתי או שיעול הוא כאב חשוד. כאב חזק בעוצמתו המעיר את החולה משינה צריך לעורר גם הוא את תשומת הלב של הרופא. בבדיקה גופנית, סימנים בלתי תקינים בבדיקה נוירולוגית יכולים למקם נגע מוחי. נוכחות של חולשה, בייחוד חולשה שאינה סימטרית, הפרעות בתחושה, בשיווי משקל, וביכולת המוטורית הם סימנים מדאיגים.

נגע מוחי ממוקם יכול להתבטא גם כשינויים באישיות (הפרעה בשיפוט, מוחצנות בלתי רגילה, התנהגות ללא עכבות, ועוד). חום יכול להיקשר לתהליך זיהומי במוח. בנוסף לממצאי הבדיקה, מחלות מלוות אחרות יכולות לעלות את החשד למחלה מוחית משמעותית. חולים הסובלים מדיכוי חיסוני (למשל: חולים עם HIV, מושתלי איברים) חשופים יותר לזיהומים שעלולים לפגוע גם במוח. חולים עם מחלות לב וכלי דם חשופים לשבץ מוחי ופגיעות בכלי דם במוח.

אמצעי הדמיה מגלים את הגורם לכאבי הראש

אמצעי הדמיה הפשוט והנפוץ ביותר הוא CT (טומוגרפיה ממוחשבת). בדיקה זו זמינה למדי, ומראה באיכות טובה את מבנה המוח וחלקיו השונים. במרבית המקרים, בדיקה זו מספיקה לשלול פתולוגיה משמעותית במוח. חסרונותיה של בדיקת ה – CT נעוצים בקרינה המרובה הכרוכה בבדיקה. משערים שבדיקות רבות מגבירות בעצמן את הסיכון למחלות ממאירות, בייחוד ברמת האוכלוסייה.

בדיקת הדמיה חדשה יותר היא בדיקת NRI (בדיקת תהודה מגנטית). בדיקה זו אינה כרוכה בחשיפה לקרינה, ולכן מסוכנת הרבה פחות מבדיקת CT. עם זאת, הבדיקה יקרה מאוד, ומכשירי MRI אינם זמינים במקומות רבים. בישראל קיים מחסור ממשי במכשירי MRI.

בדיקות הדמיה למוח מתאימות – רק באינדיקציה נכונה. אין צורך בבדיקות הדמיה רק כדי להפיג חשש בלתי מבוסס מפני גידול ממאיר. כאשר מתעורר חשד לפגיעה מוחית משמעותית, על פי הסימנים שתוארו – בהחלט מומלץ לפנות לבדיקה מתאימה.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן