המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

5 דברים שיש להימנע מהם באבחון ובטיפול במיגרנה

חמישה דברים שיש להימנע מהם באבחון ובטיפול בכאב ראשההתייחסות והטיפול בכאב ראש הם "כאב ראש" לא קטן לרופאים רבים. מרבית כאבי הראש פשוטים יחסית, ולא מרמזים על מחלה קשה או מסכנת חיים.

אך חולים רבים חוששים שדווקא אצלם מקננת מחלה ממארת או מחלה מסוכנת אחרת, המתבטאת בכאבי ראש. בנוסף, הטיפול בכאב ראש יכול להיות מסובך מאוד וכרוני, הנמשך שנים ארוכות, ולעיתים קשה להשתלט עליו באמצעות כמויות סבירות של משככי כאבים שגרתיים.

לאור הבעיות הנפוצות שעימם מתמודדים הסובלים מכאבי ראש והרופאים המטפלים בהם, פרסמה האגודה האמריקאית לכאבי ראש רשימה של חמישה דברים שמהם יש להימנע באבחון וטיפול בכאבי ראש. הרשימה המלאה, עם הסברים מפורטים, פורסמה לאחרונה בכתב העת הרפואי "Headache". מה הן חמשת ההמלצות של האיגוד?

המלצה ראשונה – להימנע מבדיקות הדמיה מיותרות

רופאים רבים נמצאים בלחץ מתמיד לערוך בדיקות הדמיה, כדי לוודא שהחולה לא סובל ממחלה מסוכנת, כדוגמת גידול מוחי. הלחץ לערוך בדיקות הדמיה לא תואם, במרבית הפעמים, לאינדיקציות רפואיות ברורות. ביצוע בדיקות הדמיה מיותרות יכול גם להוביל לנזק – בדיקות CT חושפות את החולה לקרינה, ובדיקת MRI היא בדיקה יקרה, שביצועה שלא לצורך מהווה בזבוז משווע של כספי ציבור ומערכת הבריאות, ומוסיף לחץ נפשי ניכר לנבדק.

לכן, ממליצים באיגוד האמריקאי להימנע מבדיקות הדמיה מיותרות. בדיקות כאלו אינן נזקקות בייחוד כאשר החולה סובל מכאב כרוני, הנמשך שנים רבות, ומתאים במאפייניו למיגרנה. חולים אלו אינם נדרשים לבירור רפואי נוסף – שיכול לעיתים דווקא להזיק להם.

המלצה שנייה – לא לבצע בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת כאשר יש אפשרות לבדיקת תהודה מגנטית

לעיתים אין מנוס מבדיקות הדמיה מוחיות. וגם כאשר יש צורך בבדיקה כזו – יש לבחור בה בתבונה. קיימות היום שתי אפשרויות סבירות לבדיקת הדמיה מוחי – בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) ובדיקת תהודה מגנטית (MRI). שתי השיטות אינן זהות. בדיקת CT היא בדיקה המבוססת על סדרה של צילומי רנטגן, בחתכים רבים, והיא מלווה בחשיפה משמעותית לקרינה.

בדיקת MRI, מצד שני, אינה חושפת לקרינה, אלא מבוססת על טכנולוגיה מתקדמת עם שדות מגנטיים. איכותה של בדיקת MRI עולה, למרבית הצרכים, על זו של בדיקת CT. לכן, האיגוד ממליץ לבחור בבדיקת MRI ולהעדיפה על פני בדיקת CT כל אימת שהדבר מתאפשר.

הבעיה העיקרית של בדיקת MRI היא המחיר הגבוה שלה, והזמינות הנמוכה. בישראל, באופן מיוחד, קיים מחסור במכשירי MRI, וההמתנה לבדיקה יכולה לארוך שבועות ארוכים. בכל מקרה כזה יש לשקול היטב איזו בדיקה להעדיף. כמובן, שבמצבי חירום תמיד מומלץ לבצע את הבדיקה הזמינה והמהירה ביותר – בדרך כלל בדיקת CT.

המלצה שלישית – לא להציע טיפול כירורגי לחולים עם מיגרנה

מיגרנה היא מחלה נפוצה, עם מגוון של אפשרויות טיפול תרופתיות למניעה ולטיפול בהתקף חריף. לאחרונה עולה לכותרות שיטת טיפול חדשה, הנעזרת באמצעים כירורגים (ניתוח מוח) להשתלטות על כאבי הראש, תוך זיהוי של נקודות תורפה במוח. האיגוד לא ממליץ להפנות אל שיטת טיפול זו כדבר שבשגרה, אלא רק במסגרת מחקר קליני מבוקר כראוי.

המלצה רביעית – לא להשתמש במשככי כאבים עוצמתיים לטיפול בכאבי ראש

כאבי ראש קשים וממושכים מביאים את החולים ליטול משככי כאבים חזקים יותר, עם השפעות רחבות יותר. למרות הפיתוי לנסות ולהשתלט על הכאב באמצעים תרופתיים שונים, האיגוד ממליץ להימנע משימוש בכמה סוגים של משככי כאבים. האיגוד מציין בייחוד את משככי כאבים ממשפחת האופיאטים, הנפוצים היום לטיפול במגוון רחב של כאבים, ואינם מומלצים לטיפול בכאבי ראש, בוודאי לא על בסיס ממושך וקבוע.

משככי כאבים אלו יכולים להביא להתמכרות, ויש להם תופעות לוואי שונות, במערכות רבות בגוף. הטיפול בהם מתאים לכאב קצר, ממוקד, שיחלוף במהרה (למשל: כאב לאחר ניתוח), ולא מתאים לטיפול בכאבי ראש, הנוטים להיות כרונים. אמצעי השליטה התרופתיים בכאבי ראש צריכים להינטל בזהירות – כפי שגם מצויין בהמלצה הבאה.

המלצה חמישית – לא להיעזר באופן ממושך ובלתי מבוקר במשככי כאבים ללא מרשם

כיום ניתן להשיג בבתי מרקחת תרופות רבות ללא מרשם רופא, ובניהם סוגים לא מעטים של משככי כאבים. אקמול, אופטלגין, אדוויל, אדקס, כולן תרופות משככות כאבים הנמכרות ללא מרשם. חולים הסובלים מכאבי ראש ממושכים נוטים לצרוך משככי כאבים אלו במינונים גבוהים, לאורך תקופה ממושכת.

האיגוד ממליץ להימנע כל שניתן מצריכה בלית מבוקרת של תרופות אלו. למרות זמינותן הרבה והבטיחות היחסית שלהן, לכל תרופה יש תופעות לוואי, ובכלל זה תרופות משככות כאבים. תרופות ממשפחת נוגדי הדלקת שאינן סטרואידים (NSAID's) יכולות, למשל, לגרום לנזק כלייתי קשה, ולגרום לדימומים מדרכי העיכול.

לחולים הסובלים מכאבי ראש מומלץ מעקב רפואי צמוד, עם התאמה של טיפול תרופתי בכמות ובמינון הנכון, כדי להשיג שליטה מקסימאלית בכאב.

Exit mobile version