המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

תרופה חדשה למיגרנות אושרה לשימוש

מיגרנות, כאבי ראש עזים המופיעים לרוב בצד אחד של הראש ועלולים להימשך גם ימים שלמים, הם מנת חלקם של רבים. בעוד שיש אנשים שממתינים עד יעבור זעם, תוך כדי שיבוש משמעותי של שגרת החיים שלהם, בפועל הדרך הנכונה היא לחפש פתרון שיקל על דרגת החומרה של הכאבים. למרות שעל פי ההערכות כ-40% מהאנשים הסובלים ממיגרנה יכולים לשפר את מצבם ולקבל טיפול מונע, בפועל רבים מהם אינם מודעים לכך או לא מתמידים בביצוע הטיפול.

מפעם מפעם אנחנו שומעים על תרופות חדשות הנכנסות לשוק ויכולות לסייע בכך, בעוד אחרות נמצאות בתהליכי מחקר או הפקה ראשוניים. בסקירה שלפינכם נציג את מאפייני התרופה Ajovy, מבית טבע, שיכולה להוכיח עצמה כפתרון מוצלח עבור הרבים הסובלים ממיגרנות.

הכירו את Avojy

Ajovy ברמה הכללית היא זריקה תת עורית המיועדת לטיפול במיגרנות אצל מבוגרים, וזאת בפועל באמצעות הכנסה לגוף של נוגדן תרופה חדשה למיגרנות אושרה לשימושאשר מטרתו לבצע חסימה של חלבון קצר – או הפפטיד – בשם CGRP. התרופה נבדקה במחקרים קליניים מבוקרי פלצבו בשלב שלושה, הן כטיפול מונע והן כחלק מטיפול משולב. הממצאים הראו הפחתה בתדירות כאבי הראש אצלם, גם אם התגלו תופעות לוואי כמו אדמומיות או גרד באזור בו נעשתה ההזרקה.

איזו בשורה מביאה עימה Avojy?

החידוש העיקרי שהתרופה מציעה הוא שניתן להשתמש בה במינון רבעוני או חודשי, בהתאם למינון הנבחר של התרופה, בעוד שבתרופות האחרות המקובלות כיום נדרשת זריקה אחת מדי חודש (או אפילו תדירות גבוהה יותר של טיפול). בכך התרופה אמורה להקל על שילובה בשגרת החיים של הסובלים ממיגרנות. מה שכן, כבר עכשיו ברור שזול זה לא יהיה כאשר המחיר המצופה של התרופה המשווקת בארצות הברית, על פי הודעת טבע, יהיה כמעט 600 דולר לחודש.

עם זאת טבע הודיעה שהתרופה עתידה להיכלל בביטוחים הרפואיים השונים, כך שניתן יהיה לרכוש אותה במחיר מוזל או אפילו ללא השתתפות עצמית כלל (לעומדים בתנאים מסוימים, בהתאם לביטוחים הרפואיים הנהוגים בארצות הברית). חברת CVS, מהבולטות בתחום ההטבות הרפואיות בארצות הברית, החלה לכסות לאחרונה את התרופה עבור אוכלוסיית המבוטחים שלה. זאת לאחר שאחת המתחרות העיקריות של טבע בשוק האמריקאי, Express Scripts , החליטה לכלול בביטוחים שלה תרופות מבית היוצר של המתחרות הגדולות.

התחרות ברוכה

Ajoby פותחה לפני כמה שנים על ידי חברת לבריס, שנרכשה לטבע ב-2014 – וכך התרופה עברה לרשות ענקית התרופות הישראלית. בשנת 2017 נערכו ניסויים קליניים שהציגו תוצאות משביעות רצון, שהראו יעילות של התרופה בטיפול בשני סוגי המיגרנות העיקריים: הן מיגרנה המוגדרת כ"כרונית" והן מיגרנה "ארעית". Ajovy קיבלה במהלך 2017 את האישור המיוחל של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, ואושרה לשיווק לקראת סוף 2018. ההערכות הראשוניות היו על תרופה שמכירות השיא שלה יגיעו לסכומי כסף של כ-2 מיליארדי דולרים בשנה, כאשר המספרים האלה על פי הערכות אנשי טבע משולים לעד כ-30% מנתח השוק.

בהקשר הזה ראוי להדגיש שבכך Ajovy נכנסה לשוק תחרותי מאוד, שנמצא במגמת עלייה משמעותית. עד השנים האחרונות לא היה בנמצא פתרון יעיל ומשביע רצון למיגרנות, קושי משמעותי על רקע העובדה שמדובר בבעיה נפוצה ולא פשוטה להתמודדות. לאחרונה החברות הגדולות בשוק התרופות העולמי פיתחו תרופות שעתידות לשנות את חוקי המשחק בעולם. חלק מהתרופות האלה הן זהות באופן יחסי מבחינת מנגנון הפעילות, אם כי יש הבדלים בפרמטרים דוגמת אופן השימוש, תדירות הנטילה וכן הלאה.
עוד לא ידוע מתי ואיך תחל התרופה להיות משווקת בישראל, כשסביר להניח שהביצועים שלה בשוק האמריקאי הפורה והתגובות שהיא תקבל – בקרב משתתפים ואנשי הקהילה הרפואית גם יחד – ישפיעו על הנקודה הזו.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

להיכנס לנבכי המוח: מה קורה במהלך מיגרנה?

האם קיים קשר בין לחץ דם למיגרנה?

Exit mobile version