המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

תסמיני כאבי ראש המעידים על מצבים בריאותיים אחרים

תסמינים נלווים לכאבי ראשכאבי ראש הם תלונה נפוצה. פלח נכבד באוכלוסייה סובל מכאבי ראש חוזרים, ולעיתים קרובות לא נמצאת סיבה ברורה לכאבים. במרבית המקרים, לא מדובר בסימן למחלה משמעותית או קשה.

סימנים הנלווים לכאב ראש יכולים לרמז על מצבים רפואיים אחרים, המכוונים את הרופא לביצוע האבחנה המתאימה.

מלבד בירור של סימנים וסימפטומים מלווים, קיים צורך באפיון מדויק של כאב הראש עצמו: היכן מופיע הכאב: בצד אחד או באזור ממקום בראש? מה אופי הכאב: דוקר, לוחץ, עמום, מתגבר, פועם? האם הכאב כרוני או בעל אופי חדש? מה עוצמת הכאב? האם הכאב מעיר משינה? האם הכאב מקרין לאזורים אחרים בגוף? האם הכאב מתגבר בשינוי תנוחה או בשיעול? האם הכאב מוקל לאחר נטילת משככי כאבים? האם יש שינוי בכאב כתלות במצב הנפשי?

שאלות אלו יכולות לכוון גם הן לסיבה האמיתית להופעת כאב הראש. נסקור כאן כמה סימפטומים שיכולים להתלוות לכאבי ראש ולהצביע או לרמז על מקורם.

חום מרמז על מחלה זיהומית או דלקתית חמורה

כאב ראש המלווה בחום מחשיד מאוד לזיהום בגוף. במקרה כזה, כאב הראש יכול לנבוע ממחלה נגיפית – צינון, דלקת בדרכי האוויר, וכדומה.

מחלות אלו הן סיבה נפוצה ביותר לכאב ראש חולף. חום יכול להחשיד גם למחלה זיהומית של קרומי המוח – דלקת קרום המוח (מנינגטיס).

בחילות והקאות

בחילות והקאות יכולות להצביע על כאב ראש המלווה מחלה כלל גופנית – למשל קלקול קיבה, או להחשיד לנגע מוחי הגורם לעלייה בלחץ התוך גולגלתי. עלייה שכזו בלחץ יכולה להתבטא בבחילות והקאות המופיעים בדרך כלל בשעות הבוקר, או בתסמונת עייפות כרונית.

דופק נמוך ולחץ דם גבוה

דופק נמוך ותת לחץ דם אינם סימפטומים קלאסיים – לא ניתן לחוש בהם אלא רק למדוד אותם אצל איש צוות רפואי. שני סימנים אלו נקשרו גם הם לעליית לחץ תוך גולגלתי, לאור לחץ על מרכזי בקרה של מערכת העצבים האוטונומית.

ירידה בראייה והקשר לכאבי ראש

ירידה בראייה נקשרת פעמים רבות לכאבי ראש. גם שינוי במספר המשקפיים, כאשר הוא מוזנח, עלול להביא לכאבי ראש ממושכים לאור מאמץ להתמקד בראייה. במקרים כאלו – הפתרון הפשוט הוא בדיקה על ידי אופטומטריסט והתאמת עזרי ראייה נכונים.

ירידה בראייה עם כאב ראש צדעי (טמפורלי) במבוגרים מתאימה למחלת דלקת עורקית צדעית (Temporal Arteritis). מחלה זו כרוכה בדלקת של כלי הדם בראש, ועלולה להביא לעירוון ללא טיפול מתאים. גידולים באזור בלוטת יותרת המוח עלולים לפגוע בכיאזמה – מבנה עצבי האחראי על העברת אותות עצביים מהעין אל המוח. פגיעה כזו מביאה להגבלה בשדה הראיה, לרוב בצורה של אובדן שדה הראייה , בשני הצדדים (Bi-Temporal hemianopsia).

ירידה במשקל

ירידה במשקל מלווה מחלות סיסטמיות רבות, ובייחוד מחלות ממאירות ומחלות זיהומיות קשות. כאבי ראש המלווים בירידה משמעותית במשקל הם סימן אזהרה שיכול לרמז על מחלה קשה שמביאה לכאבי ראש – למשל גידול מוחי.

ירידה בתפקוד המיני והפרשת חלב

ירידה בתפקוד המיני ובחשק המיני יכולה לנבוע מהפרשה מרובה של ההורמון פרולקטין בגוף. הורמון זה מופרש באופן תקין אצל נשים מניקות, ומופרש באופן בלתי תקין מגידול שפיר נפוץ בבלוטת יותר המוח – פרולקטינומה.

הפרשת יתר של פרולקטין עלולה להביא גם להפרשת חלב, בייחוד בקרב נשים. בגלל המיקום האופייני של הפרולקטינומה, ייתכנו גם שינויים בשדה הראייה. הטיפול בגידול זה כולל תרופות המקטינות אותו, ולעיתים הסרה בניתוח (לא מדובר בגידול ממאיר).

צינון ואף סתום

צינון וכאב ראש באים לעיתים קרובות בצוותא, כסימן למחלה זיהומית חריפה וחולפת. כאב ראש חד וקשה, המלווה בתחושת גודף באף (בייחוד בנחיר אחד) מתאימים לכאב ראש מקבצי.

בנוסף לאף סתום, דמעת מהעין, בייחוד כאשר היא מופיעה בצד אחד בלבד, היא סימן אופייני לכאב ראש מסוג זה. כאב ראש מקבצי מלווה סימנים של הפרעה בפעילות מערכת העצבים האוטונומית, שאחראית בין היתר על ייצור הדמעות.

ראו גם:
הקשר בין כאב ראש ומיגרנות לכאבי שיניים

Exit mobile version