מיגרנות לאחר הליך הפלה – מה ניתן לעשות?

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי ראש הם אחד התסמינים הידועים של הריון. אלא שגם כאשר ההריון מסתיים בהפלה, מסיבה כזו או אחרת, אצל נשים רבותמיגרנות לאחר הליך הפלה – מה ניתן לעשות? כאבי הראש מופיעים להם. כאבים אלה מתווספים לתופעות לוואי אחרות שהאישה צפויה לחוש בימים, בשבועות ולעיתים גם בחודשים שלאחר ההפלה. החדשות המעודדות הן שכדאי מאוד שלא לקחת את המיגרנות כגזירת גורל, וגם לא להמתין "עד יעבור זעם". יש כיום פתרונות שונים למיגרנות לאחר הליך הפלה, אותם כדאי להכיר.

מהן הסיבות העיקירות למיגרנות לאחר קיום הפלה?

מיגרנות לאחר הפלה (בדומה ללידה אגב) הן תהליך טבעי, שברוב המקרים לא אמור להעלות יותר מדי נורות אזהרה אצל האישה. כשמתבוננים בשינויים שעובר גוף האישה במהלך החודשים האלו, אפשר להבין מדוע. זוהי תקופה של עליות ומורדות במדדי הגוף השונים, כשחוסר האיזון ההורמונלי, המחסור ברכיבים תזונתיים או השינויים הנגרמים במאזן הנוזלים בגוף עלולים לגרום בין השאר לכאבי ראש.

תרחיש נוסף הוא אנמיה, הנובעת מאובדן הדם המאסיבי שמתרחש לעיתים במהלך ההפלה. אנמיה קלה עלולה להביא לכאבי ראש, שאף הם לא אמורים לעורר יותר מדי דאגה כאשר הם מינוריים באופן יחסי. סיבה נוספת ומרכזית לא פחות היא נפשית, כאשר הנשים נמצאות בתקופה עמוסה בלחצים, בחששות ובדאגות. אצל חלקן הגדול ההפלה מביאה לתחושות שליליות כלפי עצמן, דוגמת מבוכה או אפילו אשמה. תחושות מהסוג הזה עלולות להיות מתורגמות לתסמינים גופניים שונים, לרבות מיגרנות.

כיום ההמלצה לנשים רבות היא לבצע הפלה בכדורים, אשר אפשרית עד השבוע ה-12 של ההריון. למרות שהפלה בכדורים נחשבת לפשוטה יותר לביצוע בהשוואה להפלה כירורגית, ולמרות שהסיכונים שלה נמוכים משמעותיים, עדיין צריך לזכור שכאבי ראש הם חלק מהתופעות האפשריות של הכדורים המשמשים להפלה.

כיצד ניתן להתמודד עם מיגרנות לאחר הפלה?

למרות שבמקרים רבים המיגרנות עשויות לחלוף כעבור פרק זמן קצר באופן יחסי בלי להותיר חותם, כן כדאי להכיר את הדרכים באמצעותן אפשר להפחית את תדירות הכאבים ולשכך את דרגת החומרה שלהם. הפתרון הראשון הוא התרופות, אותן לרוב אין מניעה לאישה ליטול לאחר הפלה. עם זאת כן מומלץ לבצע את התהליך בליווי של רופא נשים, ורצוי כזה שמכיר את מאפייני ההפלה שעברה האישה. בין השאר חשוב לשאול מהן תופעות הלוואי האפשריות של התרופות, מכיוון שחלקן עלולות להקשות עוד יותר על מצבה של האישה בתקופה הרגישה והמורכבת הזו.

במקרים של הפלה פרטית, ההיענות מצד הרופא המטפל כנראה תהיה גבוהה יותר אולם חשוב לפנות לכל מטפל רפואי (גם אם במערכת הציבורית) כדי לקבל את המענה הטוב ביותר ובזמן הקצר ביותר כדי שהבעיה לא תחמיר.

למרות שמנוחה נראית טבעית לאחר חוויה משמעותית כל כך שעברה האישה, וחרף העובדה שבהחלט חשוב להקפיד על שעות שינה סדירות ומספקות, הפעילות הגופנית היא חלק מרכזי מאוד בהתאוששות של האישה. פעילות גופנית המותאמת לאישה עשויה לחזק את כל מה שדורש חיזוק בתקופה שלאחר ההפלה, כאשר בנוסף הספורט ידוע ביכולות שלו לשפר את התחושה הכללית (באמצעות שחרור אנדרופינים) ולשכך כאבים. אפשר בהחלט לפנות לפיזיותרפיסט על מנת לפתור בעיות אחרות הצפויות להופיע בעקבות ההפלה, דוגמת חולשה של רצפת האגן.

התזונה הכרחית אף היא בחודשים שלאחר ההפלה. התפקיד הראשון שלה הוא להכניס לאישה את האיזון, בעיקר בכל הנוגע לרכיבים התזונתיים אשר ייתכן שתקופת הלידה וההפלה גרמו להם מחסור. בנוסף לכך ידועים כיום מזונות המסייעים לשיפור התחושה הכללית ולהפחתת כאבים, ומנגד מאכלים שעלולים לחולל דווקא את ההפך המוחלט: כך למשל מומלץ בתקופה שלאחר ההפלה לצמצם ככל האפשר את הצריכה של שוקולדים וחלק מסוגי הגבינות ומוצרי החלב.

מקורות ולקריאה נוספת:
Expected Side Effects of Medical Abortion
Do You Know What to Expect After an Abortion?
Common Side Effects of Abortion Pills11

אולי יעניין אותך גם:

במחקר ישראלי נבדק הקשר בין מיגרנות לבין כאבי אגן כרוניים

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן