מתי כאבי ראש הם מסכני חיים?

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי ראש מסכנים חייםכאבי ראש הם אמנם מצב נפוץ יחסית אשר רוב האנשים אינם מייחסים לו חשיבות רבה, אך לעיתים כאבי ראש יכולים לרמז על בעיה רפואית קשה הדורשת טיפול מיידי.

הופעה חדשה של כאב ראש, אשר אינו מוקל על ידי משככי כאבים ומפריע מאוד לתפקוד היום יומי דורשת הגעה אל הרופא לבדיקה.

קיימים מקרים רבים בהם כאב ראש מופיע על רקע מצב מסכן חיים, כמו לדוגמא מפרצת מוחית, גידולים מוחיים, דלקת קרום המוח ומצבים נוספים אשר יכולים להסתמן בכאבי ראש.

חשוב לזכור שכאבי ראש אכן יכולים לסכן חיים, ולמרות שמדובר במקרים נדירים זיהוי זריז של המצב וטיפול מיידי יכול להציל חיים. במידה וטיפול באקמול או אדוויל לא מפחית את הכאב בצורה משמעותית, אין לייחס זאת להיפוכונדריה או לפינוק אלא יש להגיע אל חדר המיון או אל רופא המשפחה לבדיקה.

גורמים מסוכנים הדורשים בירור וטיפול מיידי

בעוד כאבי ראש הם תלונה שכיחה יחסית, וכמעט כל אדם חווה כאב ראש לפחות פעם בשנה, אירועים של כאבי ראש חוזרים, או מקרים בהם מדובר בכאב ראש בעל אופי חריג אשר אינו מוכר, דורשים הגעה לרופא, לשם חוות דעת רפואית, לבדיקה.

קיימים מספר גורמים מסכני חיים אשר יכולים להתבטא בכאבי ראש, וזיהוי מוקדם שלהם מאפשר טיפול והצלת חיים. הגורמים העיקריים שחשוב להכיר הם:

giant cell arteritis

מחלה המופיעה אצל מבוגרים וגורמת לכאבי ראש קשים המופיעים על רקע דלקת של כלי דם. ללא טיפול מיידי באמצעות סטרואידים יכולה להופיע פגיעה בלתי הפיכה לראיה, ולכן חשוב מאוד לחשוד במצב על ידי בדיקות דם מתאימות ולטפל בו עוד לפני האבחנה המלאה (המתבצעת באמצעות ביופסיה).

לחץ תוך גולגולתי מוגבר

מצב נוסף אשר גורם לכאבי ראש המופיעים לרוב בשעות הבוקר המוקדמות ומעירים משינה (בדומה לגידולים) הוא עליה בלחץ התוך גולגלתי, אשר יכולה להיגרם מסיבות שונות. במצב כזה, כאבי הראש מלווים לרוב לבחילות קשות והקאות, ודורשים בדיקה לבירור הגורם ולטיפול בו.

גידול מוחי – גידולים מוחיים יכולים ללחוץ על רקמת המוח ולהעלות את הלחץ התוך מוחי, כך שיופיע כאב ראש. בדרך כלל, מדובר בכאב המוחמר בשעות הבוקר המוקדמות ומעיר משינה, ובמקרים אלה יש להגיע באופן מיידי אל הרופא לבירור.

מפרצת מוחית – מצב מסכן חיים שגורם לכאב ראש חמור ופתאומי, אשר בדרך כלל מתואר על ידי החולים כ"כאב הכי קשה שהיה לי בחיים". במקרים אלה, יש להגיע בדחיפות לחדר המיון, שם ברוב המקרים יישלחו החולים באופן מיידי לצנתור מוחי לתיקון המפרצת.

 

דלקת קרום המוח – מצב שגורם לכאבי ראש הנלווים לקשיון עורף וחום, אשר דורש התערבות מהירה על ידי אבחנת הגורם למחלה וטיפול אנטיביוטי מתאים.

חשיבות אבחון כאבי ראש חריגים

במידה ומופיע כאב ראש חריג, וקיים חשד למחלה קשה מבצעים מספר בדיקות:

CT או MRI

על מנת לזהות הפרעות שונות במוח ובקופסת הגולגולת יש לבצע בדיקת הדמיה טובה אשר תאפשר לראות פתולוגיות שונות. בדרך כלל, בדיקת CT מספיקה, מכיוון שהיא מספקת תמונה ברזולוציה סבירה ובצורה מהירה. עם זאת, במקרים שונים, יעדיפו לבצע בדיקת MRI אשר תסייע לזהות פתולוגיות שונות ברזולוציה גבוהה יותר.

ניקור מותני

כאשר קיים חשד לדלקת קרום המוח, מפרצת מוחית או מצבים אחרים ניתן לבצע בדיקת ניקור מותני בה לוקחים דגימה של נוזל המוח מאזור חוט השדרה. זוהי בדיקה בטוחה, אשר יש לבצע רק אחרי בדיקת CT בה שוללים תהליך תופס מקום במוח, ומאפשרת לאבחן מחלות שונות.

בדיקת עיניים ("פונדוסים") – הסתכלות על קרקעית העין מספקת מבט על עצב הראיה, ובבדיקה זו ניתן לזהות בצקות, נפיחות ופתולוגיות נוספות אשר יכולות להעיד על עליה בלחץ התוך גולגלתי.

 

 

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן