כאבי ראש כרוניים – האם הם מסוכנים?

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב ראש כרוני

כאבי ראש כרוניים נפוצים מאוד באוכלוסייה. מעריכים שאחוז ניכר סובלים מכאבי ראש על בסיס קבוע.

כאבי ראש עלולים לגרום למצוקה קשה, לעיתים לא בגלל הכאב עצמו, אלא בשל החשש שמקורו של הכאב במחלה קשה שטרם אובחנה.

למרות חשש זה, חשוב לזכור שמרבית כאבי הראש נובעים מסיבות שפירות, שאינן מסוכנות לטווח הארוך. הסיבות הנפוצות ביותר לכאב ראש כרוני הן כאב ראש מתחי (tension headache), מיגרנה, וכאבים בלתי ספציפיים אחרים. אחוז זעום מכאבי הראש נובעים מגידול.

סימני אזהרה הנוגעים לכאב ראש כרוני

מספר סימני אזהרה מרמזים על כך שכאב ראש כרוני איננו "תמים", ויש לבחון אותו באופן מעמיק יותר. כאב ראש חדש, שאיננו מוכר לחולה, בייחוד בגיל מבוגר יותר – מחשיד לבעיה חדשה הדורשת בירור. כל החמרה של כאב ידוע בתקופת זמן קצרה (ימים עד שבועות) מהווה גם היא סימן מחשיד, במידה ולא נמצאה סיבה ברורה להחמרה.

סימנים חשודים נוספים, שצריכים להדליק "נורה אדומה" בבירור של כאב ראש כרוני: חום ממושך, ירידה במשקל, עייפות כרונית, כאב המוחמר בשינוי תנוחה או בשיעול, כאב המעורר משינה, כאב המופיע לראשונה בגיל מבוגר, כאב המלווה בהקאות, בייחוד בשעות הבוקר (סימן זה נקשר לעלייה בלחץ התוך גולגולתי).

מלבד סימני האזהרה הנוגעים לאופיו של הכאב, כאב ראש המלווה בבדיקה נוירולוגית גופנית בלתי תקינה מצריך בירור גם כן, כתלות בהפרעה הספציפית שנצפתה בפגיעה. למשל, הפרעה מוטורית בלתי סימטרית מחשידה לקיומו של נגע מוחי המשפיע על קליפת המוח, החומר הלבן שמתחתיו, או מסלולים המעבירים את המידע מהמוח לגוף דרך חוט השדרה.

כיצד מבררים כאב ראש כרוני?

בירור של כאב ראש כרוני מתחיל בבדיקה רפואית אצל רופא משפחה או נוירולוג. הרופא הבודק ישאל מספר שאלות חשובות הנוגעות לבירור אופיו של כאב הראש: האם מדובר בכאב ראש חדש? מה עוצמת הכאב? האם הכאב מופיע במיקום מיוחד וספציפי בראש? האם הכאב מקרין לאזורים אחרים? האם הכאב מפריע לפעילות היום יומית?

האם כאב הראש מעיר משינה? האם כאב הראש מלווה בהקאות בבוקר? הפרעות בראייה? האם החולה סובל מתסמינים נוספים אחרים. האם החולה נמצא בתקופה מתוחה או לחוצה בחייו? שאלות אלו יכולות לכוון את הרופא אל האטיולוגיה של כאב הראש – הגורם הרפואי לבעיה.

מהלך בדיקה נוירולוגית ופיזית

בדיקה זו יכולה לספק רמזים אודות מקור כאבי הראש. הפרעות נוירולוגיות מקומיות מעלות חשד לנגע מוחי ממוקם. הפרעות כאלו יכולות להתבטא בחולשת פלג גוף (ימני או שמאלי), הפרעות בתחושה, שינויי אישיות, ועוד. נגע מוחי יכול לגרום גם לעליית הלחץ התוך גולגולתי, אותה ניתן לזהות בבדיקת עיניים עם מכשיר שנקרא אופתלמוסקופ.

במידת הצורך, אם אכן עולים סימנים מחשידים למחלה משמעותית הדורשת בירור, השלב המקובל הבא הוא בדרך כלל בדיקת הדמיה של המוח. בדיקות ההדמיה הנפוצות הן בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) ובדיקת תהודה מגנטית (MRI).

בדיקות אלו יכולות להדגים את המבנה של המוח וחוט השדרה, ולאפשר אבחנה של גידול מוחי, אבסס, טרשת נפוצה, אוטם מוחי, הפרעה בניקוז הנוזל השדרתי – ועוד מגוון רחב של מחלות המתבטאות בשינויים אנטומים במוח.

האם כדאי לדאוג?

חשוב להדגיש, שבמרבית המקרים כאב ראש כרוני איננו מסוכן. כאב הראש אומנם יכול להטריד ולהשפיע לרעה על אורח החיים, אך ניתן לטפל בו ביעילות (ואף למנוע את הופעתו) עם שימוש מושכל במשככי כאבים מתאימים.

אחוז קטן בלבד מכאבי הראש הכרוניים ניתן לייחוס למחלות קשות, כדוגמת ממאירות. בכל מקרה של חשש כדאי לפנות לרופא המטפל או לנוירולוג – ולו רק כדי להפיג את החשש ואת החרדות המלווים את החולה הסובל מכאב כרוני.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן