המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

שימוש בטכנולוגיה לאיתור מיגרנות

מיגרנות, אותם כאבי ראש עזים ידועים לשמצה הנמשכים פרק זמן של שעות עד ימים, הם מנת חלקם של רבים באוכלוסייה. הבעיה שימוש בטכנולוגיה לאיתור מיגרנותהיא שלא תמיד פשוט לאבחן אותם או להבדיל בינם לבין סוגים אחרים של כאבי ראש. בהיעדר אבחון מדויק, צפוי קושי בזיהוי הגורמים האפשריים המביאים לכאבים (הטריגרים) וגם האופנים בהם ניתן לשפר את המצב. למרבה השמחה הטכנולוגיה נכנסה במהלך השנים לתמונה, כך שכיום יש כמה דרכים מתקדמות לאתר את המיגרנות וגם להפחית את אי הנוחות הכרוכה בהן. בסקירה הבאה נציג בפניכם כמה מהחידושים המעניינים בתחום.

בחינת הקשרים בגוף

מיגרנה עשויה להיות מקושרת באופן ישיר לשורה ארוכה של איברים ומצבים רפואיים, שעלולים להביא לה או להחמיר אותה. חלק מרכזי באבחון מיגרנה יכול להיות מושם לכן על בחינת הקשרים האלה.

בדיקת GI-MAP למשל נחשבת לאחת היעילות הנעשות בהקשר הזה. המדובר בבדיקה מתקדמת המאבחנת בעיות וכשלים במערכת העיכול. הבדיקה ממפה את החיידקים, הטפילים והפטריות הנמצאים במעיים. השורה התחתונה היא שמחקרים מצאו כי אכן קיים קשר בין חיידקי מעיים לבין מיגרנות, בין היתר מכיוון שהעצב הוואגוני (שתפקידו לבצע קישור בין מערכת העיכול לבין המוח) חווה פגיעה בעת התקף מיגרנה. קישור נוסף הוא חוסר איזון במערכת החיסונית, שנוצר במצב של הימצאות חיידקים במעיים ועלול להביא למיגרנות או להחמיר אותן.

דוגמא נוספת היא מכשיר Global Diagnostics, המבוסס על רפואת התדרים הפופולארית בשנים האחרונות בעולם. זהו מכשיר מתקדם אשר מבצע אבחון מקיף של הגוף, מ-א' ועד ת', בתוך דקות ולאחר חיבור אלקטרודות לרגליו של הנבדק. בדרך זו ניתן לאתר את כל מה שאינו כשורה בגוף, וגם למצוא קשרים שעלולים להסביר במידה מסוימת מיגרנות.

כך תזהו את הכאב ראש מראש

חלק מרכזי בהתמודדות עם מיגרנות הוא זיהוי מוקדם שלהן, לפני שהכאבים העזים מתחילים לתת את אותותיהם ולשבש רבות את חייהם של אלו הסובלים מהם. ידע שכזה עשוי לסייע להיערך לקראת הכאב, להקטין את דרגת העוצמה שלו או אפילו למנוע אותו באופן מלא.

פיתוח ראשון למטרה זו, כחול לבן, הוא אפליקציה חינמית למכשירי אנדרואיד של הסטארט אפ Lifegraph. מטרת העל של האפליקציה היא לזהות את התסמינים המוקדמים ואת הטריגרים של התקף המיגרנה, כפי שהם משפיעים על חלק מהדפוסים היום-יומיים של הסובל מהם. החיישנים הנמצאים בטלפון החכם מנטרים נתונים דוגמת התנועה, המיקום והתפעול של המכשיר, מייצרים תבניות ומוצאים את החריגויות שעשויות להצביע על התקף מתקרב. המפתחים מספרים על זיהוי מוצלח של התקף מיגרנה מתקרב, בטווח של עד שלושה ימים, בכשבעה מתוך עשרה מקרים. בניגוד לאפליקציות אחרות הפועלות למטרה זו, דוגמת Migraine Alert, כאן המידע נאסף בצורה פאסיבית ובלי מעורבות של המשתמש.

בפועל ברור שעדיין נדרש ידע לגבי מידת ההצלחה של האפליקציה במובן הרחב יותר, בעיקר בכל הנוגע לזיהוי השינויים בשגרה והגורמים לכך. בנוסף, אחוז משמעותי מהסובלים ממיגרנות אינם משתמשים בטלפון חכם בדרך קבע – מבוגרים למשל – ולכן הפיתוח לא צפוי להיות יעיל עבורם. חשש אחר שצפוי לעלות בקרב חלק מהאנשים הוא מפגיעה בפרטיות וממסירת מידע שמתקבל על דפוסי השימוש של בעל המכשיר לצד שלישי, לרבות מפרסמים.

פיתוח מעניין נוסף הוא משקפיים חדשניים בעלי חיישנים. המשקפיים, פרי פיתוחה של חברת פייסנס הישראלית, מבצעים אף הם ניטור של מדדים גופניים ויכולים לחזות בעיות רפואיות – חלק מרכזי ברשימת הבעיות האלה, ניחשתם אולי נכון, הוא מיגרנות. במקרה הזה החיישנים בודקים למעשה את טמפרטורת המצח, ששינוי בה הוא מהסימנים הפיזיים המוקדמים להתקף קרב של מיגרנה.

 

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

טיפול בכאבי ראש ומיגרנות לפי עקרונות הרפואה הסינית

Exit mobile version