גורמים גופניים לכאבי ראש ומיגרנות

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

גורמים גופניים לכאבי ראשלמרבה ההפתעה, דווקא במוח אין כלל קולטנים לכאב. תאי העצב המרכיבים את המוח מעבדים ומסנתזים מידע המגיע מכל חלקי הגוף, אך אינם מסוגלים לחוש כאב אופן עצמאי.

כאב ראש אף פעם לא נובע מתחושת כאב במוח. כאב ראש יכול לנבוע מלחץ או נזק לקרומי המוח, מעצבים המצויים בקרקפת, או ממבנים אנטומים אחרים הנמצאים בראש – גתות האף (סינוסים), עיניים ועוד.

סיבות נפוצות לכאבי ראש

ניתן לחלק את כאבי הראש למספר סוגים, על פי האטיולוגיה (הסיבה הרפואית) להופעת הכאבים. חלוקה נוחה מתייחסת לכאבים "ראשוניים" וכאבי ראש "משניים". כאבי ראש ראשוניים הם כאבי ראש הנובעים מבעיה במוח או בראש באופן ישיר, ואילו כאבי ראש משניים הם כאבי ראש שנובעים מהפרעה אחרת, או מפגיעה חיצונית.

כאב ראש ראשוני

הסיבה הנפוצה ביותר לכאב ראש ראשוני היא "כאב ראש מתחי" (tension headache). מעל שני שליש מהחולים הסובלים מכאב ראש כרוני ראשוני סובלים ממחלה זו. כאב ראש מתחי מאופיין בכאב לוחץ, עמום, בלתי ממוקד, המוחמר במצבי לחץ נפשי.

סיבה נפוצה נוספת לכאב ראש ראשני היא מיגרנה. מיגרנה היא כאב ראש אופייני, המופיע לעיתים קרובות במחצית הראש, ומלווה לעיתים בשינויים בראייה או בשמיעה (אאורה). כאב ראש מקבצי (Cluster headache) הוא כאב ראש המאופיין במקבצים של כאבי ראש קשים, המלווים בשינויים נוירולוגים, דמעת חד צדדית, ותחושת גודש באף. כאב ראש ראשוני יכול להופיע גם בעקבות מאמץ.

כאב ראש משני

כאבי ראש משניים נפוצים במיוחד בזמן מחלה או זיהום. כאבי ראש אלו מלווים מחלות חום רבות: החל מהצטננות קלה ועד לזיהומים חריפים חמורים. כאבי ראש אלו חולפים עם סיומה של מחלת החום (או מעט אחריה), אינם מטרידים מבחינה רפואית, ולא מרמזים על הפרעה או בעיה גופנית שיש לברר ולבדוק.

מחלה זיהומית מיוחדת שעלולה לגרום לכאבי ראש היא דלקת קרום המוח (מנינגיטיס) המחוללים של מחלה זו הם חיידקים ונגיפים שונים, והיא יכולה לסכן את חיי החולה. כאב הראש האופייני מלווה בקישיון עורף, חום, והחמרה בכאבים עם הנעה של הראש והעיניים. הטיפול כולל מתן מהיר של אנטיביוטיקה במידת הצורך.

סיבות נפוצות נוספות לכאב ראש משני כוללות פגיעת ראש (למשל לאחר חבלה או תאונה). חבלה עלולה להוביל לדימום תוך מוחי, שיגרום ללחץ על חללי המוח, ולתחושת כאב. דימום מוחי יכול להופיע גם לאחר פגיעה בכלי דם, קרע של אנוריזמה מוחית (התרחבות בלתי תקינה של כלי דם), ועוד.

גידול מוחי הוא סיבה נדירה למדי לכאב ראש משני. קשה להבחין בין כאב שנובע מגידול לבין כאב שנובע מסיבות אחרות – למשל כאב ממיגרנה. קיימים מספר גידולים מוחיים שעלולים לגרום לכאב: גליובלסטומה, פרולקטינומה (המלווה בשינויים הורמונלים), ועוד. ניתן לאבחן גידול מוחי באמצעות בדיקות הדמיה מתאימות, ולטפל בו בשילובים שונים של ניתוחים נוירוכירורגים, הקרנות ולעיתים גם תרופות כימותרפיות.

דלקת עורקית צדעית (Temporal arteritis) היא מחלה דלקתית, הפוגעת בכלי דם גדולים, ומלווה לעיתים קרובות בכאבי ראש, המופיעים בעיקר בצד הרקתי. מחלה זו עלולה לפגוע בראייה ולהתדרדר לכדי עיוורון, ולכן יש לזהות אותה ולטפל בה במהירות. שכיחותה עולה בגיל המבוגר.  הטיפול המקובל כולל מנות גובהות של סטרואידים לזמן קצוב.

סיבה נוספות לכאבי ראש היא גלאוקומה  – עלייה בלחץ התוך עייני המובילה לכאבים. העלייה החריפה בלחץ עלולה לגרום לכאב ראש מפושט, לאור החיבור הישיר של העיניים למוח.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן