חוקרים בדקו האם יש קשר בין מיגרנה למשקל שאינו תקין?

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מיגרנה היא בעיה בריאותית נפוצה ומטרידה במיוחד, השכיחה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. במסגרת המיגרנה חווים כאביהאם יש קשר בין מיגרנה לעודף משקל? חוקרים בדקו ראש התקפיים ועזים במיוחד, לרוב בצד אחד של הראש. כאבים אלו מקשים מאוד על הסובלים מהם, עד לרמה של חוסר יכולת לתפקד "עד יעבור זעם".בדרך כלל נהוג לייחס את המיגרנה לסיבות הורמונליות, מה שמסביר למשל את הכאבים הנפוצים אצל נשים בסמוך לימי המחזור החודשי. אולם סקירה מעניינת שפורסמה בכתב העת הרפואי של האקדמיה האמריקאית לנוירולוגיה מצביע על קשר אפשרי – ושאינו מובן מאליו – בין מיגרנה למשקל הגוף. אז האם אנשים הסובלים ממשקל שאינו תקין נמצאים בסיכון מוגבר לחוות התקפי מיגרנה?

מה בין משקל גוף לבין מיגרנה?

המאמר המדובר התבסס על סריקה של תריסר מחקרים שפורסמו במרוצת השנים ושכללו יחדיו אוכלוסייה ענפה של כמעט 300,000 נבדקים. מהסקירות עולה שאנשים שסבלו ממשקל עודף (BMI גבוה מ-30) היו בעלי סיכון גבוה בכ-27% לסבול ממיגרנות בהשוואה לאנשים אשר משקל הגוף שלהם הוא תקין. העובדה הזו אולי לא מפתיעה במיוחד בהתחשב בנקודות הדמיון ובמאפיינים המשותפים בין שני המצבים, ומחקרים נוספים מצביעים על כך. מחקר אחר שפורסם הראה למשל כי השמנת יתר עלולה להביא להפיכתה של מיגרנה אפיזודית לבעיה כרונית.

אם חשבתם שהבעיה היא רק במשקל עודף, הנתון הבא אולי יפתיע אתכם: אצל אנשים שסבלו מתת משקל – כלומר מדד ה-BMI אצלם היה נמוך מ-18.5 – הסיכון לפתח מיגרנה היה גבוה בכ-13% ביחס לאנשים שמשקל גופם תקין.

מה ניתן להסיק מהסריקה?

עם כל החשיבות הרבה שמעניקים בקהילה הרפואית העולמית למאמר, חשוב להזכיר שעדיין מוקדם מאוד לקבוע על פיו שמשקל גוף שאינו תקין מגדיל בהכרח את הסיכויים להתקפי מיגרנה. מדובר בסקירה שבוחנת מחקרים נקודתיים, בהם אוכלוסיית המחקר גדולה יחסית אולם עדיין קיימת סבירות לכך שמשתנים נוספים נכנסו לתוך המשוואה והשפיעו על התוצאה שלה.

נקודה מרכזית נוספת היא שהגורמים המסבירים מדוע מיגרנה מופיע אצל אדם אחד ולא אצל אדם אחר עדיין אינם ידועים באופן מלא. הדעה המקובלת בקרב רופאים ומומחים ברחבי העולם היא שמדובר בבעיה המתפרצת במידה רבה עקב נסיבות אינדיבידיאוליות, כלומר, ייתכנו סיבות שונות אצל אנשים שונים בהתאם למאפיינים האישיים שלהם, למידת הרגישות ולפרמטרים אחרים.

התשובה לבעיה: שמירה על אורח חיים בריא

בכל מקרה חשוב להקפיד על אורך חיים בריא ותקין ככל האפשר, עקב ההערכה המבוססת שבכוחו החיובי להפחית את הסיכויים לחוות התקפי מיגרנה. משקל גוף תקין מומלץ עקב אלף ואחת סיבות, עם או בלי קשר לשאלת ההשפעה שלו על המיגרנות. בנוסף יש לסגל הרגלי חיים ושינה תקינים, המשפיעים אף הם על הבריאות. התזונה חיונית בקביעת מדדי הגוף השונים, כך שיש להקפיד על תפריט מאוזן ובמידת הצורך לחזק את כל הדורש חיזוק באמצעות תוספי התזונה למיניהם.

נקודה מרכזית נוספת היא שהטיפול הנכון בהתקפי מיגרנה לא אמור להיות מבוסס על התרופות. הן אמנן יעילות לעיתים בהפחתת התסמינים, אולם לא יורדות לשורש הבעיה ולא מטפלות בתהליכים הפיזיולוגיים המביאים למיגרנה: בעיקר התרחבות של כלי הדם בגוף והתכווצותם. עקב כך חשוב לנסות ולאבחן בהקדם האפשרי את הגורמים הפוטנציאליים המביאים למיגרנה ולטפל בהם בישירות, תוך אמונה שהדבר יביא להפחתה בתדירות של התקפי המיגרנה או בדרגת העוצמה של הכאבים הנובעים ממנה.

מקורות ולקריאה נוספת:
1. מיגרנה והשמנת יתר – Migraine and Obecity – ויקירפואה
2. Migraine and Obesity: Epidemiology, Possible Mechanisms, and the Potential Role of Weight Loss Treatment
3. Obesity and Migraine – American Migraine Institution

 

אולי יעניין אותך גם:

מה הקשר בין חיידקי המעיים לבין מיגרנות?

צמחי מרפא – טיפול אלטרנטיבי למיגרנה

סובלים ממיגרנות? בדקו האם אתם סובלים ממחסור בוויטמינים

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן