כאב ראש מקבצי – Cluster Headache

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב ראש מקבציכאב ראש מקבצי (Cluster Headache) הוא סוג נדיר יחסית של כאבי ראש, המתאפיין בכאב ראש חד צדדי, המופיע לרוב סביב ארובת העין וכולל תסמינים נוספים כמו נזלת. כפי שהשם מרמז, כאב הראש המקבצי מופיע ב"מקבצים" הכוללים סדרה של כאבי ראש חריפים ביותר אשר באים והולכים לסירוגין.

כאב ראש מקבצי שכיח יותר בגברים, אשר סובלים ממנו פי ארבעה יותר מנשים. כל מקבץ של כאבי ראש נמשך לרוב מספר שבועות, אשר בסיומם מופיעה תקופת הפוגה בה הכאב נפסק.

מה גורם לכאב ראש מקבצי?

הגורם הביולוגי לכאב ראש מקבצי עדיין אינו ברור לחלוטין, אך ככל הנראה קיים קשר בין כאבי הראש לפתולוגיה במסלול ההיפותלמוס-טריגמינלי.

העצב הטריגמינלי (אשר ידוע גם בשם העצב המשולש) הוא העצב האחראי על העברת התחושה והכאב מהפנים, וככל הנראה כאב ראש מקבצי מופיע כאשר העצב הזה הופך לרגיש במיוחד ומעביר תחושת כאב מסיבות שונות.

כאב ראש מקבצי: מגוון תסמינים

כאב הראש מופיע במקבצים חוזרים וקצרים אשר יכולים להופיע ולהפסיק עד שמונה פעמים ביום. מדובר בכאב המופיע בצד אחד של הראש, בדרך כלל סביב ארובת העין. כאב הראש מלווה באי שקט ובתסמינים אוטונומיים הכוללים הפרשה מוגברת מהעין, אדמומיות בעין הכואבת, אף נוזל (בדרך כלל מהנחיר בצד הפגוע), הזעה וחיוורון.

בנוסף, התרחשו שינויים נוספים בעין בצד הפגוע, הכוללים נפיחות סביב העין, הקטנת גודל האישון ונפילת העפעף. כאב ראש מקבצי נחשב לאחד מכאבי הראש החזקים ביותר, ומתאפיין ככאב חד, שורף וחודר. חלק מהאנשים הסובלים מהכאב המקבצי מתלוננים על כך שהכאב מנסה לדחוף את העין החוצה מארובת העין, ואחרים מתלוננים על כך שמשהו דוחף את העין פנימה.

עקב הכאב החזק, מופיע אי שקט אופייני אשר מונע מהחולים לשבת במנוחה ודורש מהם להיות בתזוזה מתמדת (בניגוד למיגרנה אשר מוקלת דווקא במנוחה).

מאפייני המקבצים

מקבץ הוא תקופה בה מופיעה סדרה של כאבי ראש קצרים, חזקים וחדים אשר באים והולכים מספר פעמים ביום. תקופה כזאת של מקבץ כאבי ראש יכולה להימשך 6-12 שבועות ובדרך כלל מופיעה בזמנים קבועים במהלך השנה (לדוגמא בחילופי עונות).

אצל רוב האנשים, המקבצים של כאבי הראש מופיעים לסירוגין במשך תקופה ארוכה (של עד שנה), במהלכה המקבצים באים והולכים. בין המקבצים קיימת תקופת הפוגה, בה לא מופיע כלל כאב ראש.

לכאבי הראש במהלך המקבץ מספר מאפיינים:

כאב ראש יום יומי – במהלך המקבץ כאב הראש מופיע כל יום, וברוב המקרים מספר פעמים ביום.

התקפים קצרים – כל התקף של כאב ראש מופיע למשך תקופה קצרה, של בין 15 דקות לשעתיים.

כאבים בלוחות זמנים קבועים – בדרך כלל, שעות היום של כאב הראש הן קבועות, והכאבים מופיעים כל יום באותו זמן.

כאבים המעירים משינה – בחלק גדול מהמקרים כאבי הראש מופיעים בלילה, קצת אחרי שהולכים לישון ומעירים משינה.

טיפול בכאב ראש מקבצי

נכון להיום לא קיים טיפול יעיל לריפוי כאב ראש מקבצי, ועיקר הטיפול מתבסס על הקלה סימפטומטית. מכיוון שבסופו של דבר המקבץ של כאבי הראש חולף מעצמו, מטרת הטיפול היא לעבור את המקבץ עם מינימום השפעה על חיי היום יום.

הטיפול התרופתי בכאב ראש מקבצי כולל תרופות שונות לשיכוך כאבים, הכוללות תרופות ללא מרשם (כמו איבופרופן, אופטלגין ואקמול) ותרופות מרשם המיועדות לטיפול במיגרנה כמו טריפטנים. במקרים קשים בהם הכאב בלתי נסבל ניתן להגיע למיון לקבלת חמצן וטיפול מהיר להקלה על הכאב.

במקרים קשים במיוחד, ניתן לפנות לניתוח אשר מספק תוצאות טובות יחסית ומאפשר הקלה טובה על כאב הראש המקבצי.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן