כאב ראש במהלך מחזור חודשי – מה הקשר

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי ראש במחזורנשים רבות סובלות מכאבי ראש כחלק מתסמיני המחזור החודשי, ומדובר בתופעה שכיחה ביותר המוכרת לרוב הנשים בארץ ובעולם.

בזמן קבלת המחזור החודשי, מופיעים בגוף שינויים הורמונליים אשר גורמים למגוון תופעות, המתחילות לפני קבלת המחזור ונפסקות לרוב במהלך המחזור או לאחר שהדימום פוסק.

כאבי ראש במהלך קבלת המחזור החודשי יכולים להיות כאבי ראש מתחיים או מיגרנה, והטיפול בהם מתבצע לרוב על ידי משככי כאבים. בדרך כלל, כאבי ראש במחזור אינם נחשבים לתופעה רפואית חריגה ואינם דורשים בירור רפואי, אך עם זאת, במידה וכאבי הראש קשים במיוחד, ואינם מאפשרים לתפקד בצורה סבירה, חשוב להגיע אל הרופא לבדיקה.

כאבי ראש מתחיים במחזור

אחד הטריגרים המשמעותיים ביותר למיגרנה הוא שינויים הורמונליים, ולכן נשים רבות סובלות מהופעת מיגרנה במהלך המחזור החודשי. כאבי הראש מופיעים לרוב יומיים לפני הופעת הדימום או בשלושה ימים שאחריו, בעיקר מכיוון שבזמן זה רמת האסטרוגן בגוף יורדת.

נשים הסובלות ממיגרנה מדווחות על כך שהמיגרנות הקשורות למחזור החודשי הן קשות יותר מאשר מיגרנות המופיעות בזמנים אחרים, ולרוב הכאב ממושך יותר מהרגיל.

מלבד מיגרנה, קיימות נשים הסובלות מכאבי ראש מתחיים במהלך המחזור החודשי ובסמיכות לו. מדובר בכאבים המופיעים לרוב באופן דו צדדי ואינם פועמים, והם נחשבים לקלים יותר לעומת המיגרנה. כאבי הראש המתחיים מגיבים לרוב בצורה טובה למשככי כאבים, ואינם פוגעים בצורה ניכרת בחיי היום יום, ועל כן נחשבים לקלים יותר.

איך יודעים אם מדובר בכאבי ראש הקשורים למחזור?

נשים רבות מתלבטות האם כאבי הראש שלהן קשורים בכלל למחזור החודשי, ולשם כך מומלץ לערוך מעקב אחר זמני הופעת כאבי הראש. במידה ובמהלך תקופה של מספר חודשים כאבי הראש מופיעים רק בסמיכות למחזור החודשי, ככל הנראה מדובר בכאבים הקשורים למחזור. מצד שני, במידה וכאבי הראש מופיעים במהלך התקופה בצורה מפוזרת, וחלקם אינם סמוכים למחזור החודשי, ייתכן ומדובר בכאבים אשר לאו דווקא קשורים למחזור החודשי.

דבר נוסף שעלול להוביל לכאבי ראש הוא סביב עניין האי נוחות של האישה. במהלך המחזור יש נשים הנמנעות לעשות כל מיני דברים כמו ללכת לים או ללבוש בגדים מסוימים בטעמי אי נוחות. האי שקט סביב המחזור והכאבים מהמחזור עלולים להתבטא ככאב ראש טורדני העלול להתפרש כמיגרנה לכל דבר.

הטיפול בכאבי ראש במחזור

הימנעות מטריגרים אחרים למיגרנה וכאבי ראש

על מנת להימנע מהופעת המיגרנה וכאבי הראש חשוב מאוד להימנע מהגורמים המעוררים את הכאב המדובר. נשים הסובלות מכאבי ראש הקשורים למחזור צריכות להימנע ממוצרי מזון שונים אשר מעוררים מיגרנה כמו שוקולד, מונוסודיום גלוטומט או כל מוצר מזון אחר.

בנוסף, רצוי להימנע משינויים בהרגלי השינה (כמו עודף שינה או חסך שינה) ולהקפיד על צריכת הקפאין. כמו כן, מומלץ להקפיד על ארוחות קטנות בזמנים קבועים, ולהימנע ככל שניתן ממתח נפשי אשר עשוי לעורר כאבי ראש והתקפי מיגרנה.

מומלץ לטפל עם משככי כאבים

רצוי להתחיל במשככי כאבים הניתנים ללא מרשם רופא כמו איבופרופן (אדוויל, נורופן וכו'), אופטלגין, אקמול, נרוסין ואחרות, ובמידה והשפעתן אינה מספקת לפנות לרופא במטרה לקבל תרופות חזקות יותר כמו ריזלט (ממשפחת הטריפטנים) ואחרות.

נטילת הורמונים או גלולות למניעת הריון

חלק מהנשים מדווחות על שיפור במיגרנות ובכאבי הראש עם נטילת גלולות למניעת הריון, בעוד נשים אחרות מדווחות דווקא על החמרת המיגרנה עם השימוש בגלולות למניעת הריון. ככל הנראה, הסדרת המחזור החודשי על ידי השימוש בגלולות יכולה לסייע לנשים רבות להתמודד עם כאבי הראש, ועל כן מומלץ לנסות את השימוש בגלולות על מנת להתמודד עם מיגרנה וכאבי ראש הקשורים למחזור.

מלבד זאת, חלק מהרופאים ימליצו על נטילת הורמונים בסמיכות למחזור החודשי על מנת להפחית את השינויים ההורמונליים (ובעיקר את הירידה ברמת האסטרוגן) ובכך להקל על כאב הראש. טיפול הורמונלי הוא טיפול המצוי במחלוקת בקרב רופאים רבים, ועל כן יש לבדוק את הנושא לעומק ולהתייעץ עם רופא לגבי התאמת הטיפול ההורמונלי למצב הרפואי הכללי.

ראו גם:
כאבי ראש במהלך ההריון
כאבי ראש כסימן להריון

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן