מה הקשר בין מיגרנה לקשיי שינה

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מיגרנות וקשי שינה

צוותי מחקר לרפואה דיווחו לאחרונה על נוכחות מוטציות בגן בודד, אשר מגדילות את הסיכוי להפרעות שינה יוצאות דופן ומיגרנות. הממצאים עשויים להסביר את הקשר בין השניים ואף לסייע במציאת פתרון תרופתי חדש לטיפול במיגרנות.

תחילה, החוקרים קישרו הפרעות שינה במשפחות מסויימות למוטציה בגן האחראי על שליטה בשעון הביולוגי ומערך השינה. בהמשך, הפנו את תשומת ליבם לשאלה- כיצד הגן עשוי להיות מעורב במיגרנות?

הצעד הראשון היה להוכיח כי קיים קשר בין השניים. ממצאי המחקר עשויים לסייע באישוש הקשר החמקמק בין הפרעות שינה ומיגרנות, שכן ידוע כי שיבושים בדפוסי השינה מעוררים מיגרנות וכאבי ראש. אנשים רבים הסובלים ממיגרנות יעידו על כך.

מיגרנות ובעיות שינה: ממצאי מחקרים

מיגרנות מתעוררות כאשר תאי עצב פעילים שולחים דחפים (מסרים) לכלי דם, גורמים להם להתכווץ ומיד לאחר מכן להתרחב. תהליך זה מלווה בשחרור חומרים כימיים במוח וחומרים דלקתיים הגורמים לפעימות להיות כואבות. במסגרת מחקר שפורסם בכתב העת "כאב ראש", חוקרים ערכו ראיון עם 147 נשים הסובלות ממיגרנות. כ

השהנשים נשאלו בנוגע לתחושתן לאחר השינה, למעלה מ-80 אחוזים מהנשים ציינו על תחושת עייפות מתמדת. עוד ציינו כי סבלו מהפרעות שינה. במסגרת מחקר שני בתחום המיגרנות והרגלי השינה, החוקרים סיפקו ראיות חזקות לקשר בין השניים. במחקר השתתפו 43 נשים הסובלות ממיגרנות, אשר דיווחו על ירידה משמעותית בתכיפות המיגרנות וכאבי הראש לאחר שינוי בדפוס השינה, איכות ואורח השינה.

כיצד בעיות שינה גורמות למיגרנה?

תנועת עיניים מהירה במהלך השינה מעוררת מיגרנה. מרביתנו חווים שישה מסלולי שינה המלווים בשלב תנועת עיניים מהירה (REM). שלבים עמוקים של השינה, שלב 3 ו-4, הכרחיים לייצור סרוטונין ודופמין, שני מוליכים עצביים החיוניים לגוף. מוליכים עצביים אלה, תלויים בשינה מספקת. ירידה בסרוטונין ודופמין מזוהה עם בעיות שינה ומחסור בשינה.

הפרעות שינה גורמות למיגרנות על ידי חוסר היציבות של הסרוטונין ובנוסף, רמות נמוכות של דופמין. תרופות נוגדות דכאון, בייחוד תרופות המעכבות ספיגת סרוטונין, עשויות לייצב ממברנות סרוטונין ולחסום מיגרנות. תרופות אלה משמשות לעיתים כטיפול במיגרנות.

להפרעות שינה יש השפעה כללית על מצב הרוח, יכולת ירודה בקבלת החלטות, ריכוז, תחושת מועקה, עייפות ואף במקרים קיצוניים יכולה לגרום למוות מקרי.

מיגרנות מאובחנות לפי תלונות קליניות של מטופלים. כאבי ראש המופיעים בבקרים מיד לאחר השינה, כאבים באזורים נרחבים בגוף, תחושת עייפות קיצונית אשר אינה חולפת לאחר צריכת קפאין, שינויים במצבי רוח, דכאון, חוסר סבלנות חוסר ריכוז. כל אלה, עלולים להוות סימנים למיגרנה הנובעת מהפרעות שינה.

האם שינוי בהרגלי השינה עשוי לטפל במיגרנה?

אין הוכחה חד משמעית על כך ששינוי בדפוס השינה יפחית את תכיפות וחומרת המיגרנות וכאבי הראש. קיימים מספר דרכים אשר עשויות לסייע בפתרון בעיות השינה. מומלץ לערוך מעקב חודשי אחר דפוסי השינה והופעת המיגרנות.

רישום התוצאות יאפשר לאדם לבחון את תבנית השינה ואת מועד התחלת כאב הראש. על ידי מעקב זה, המטופל עשוי לבחור לעצמו את שעות השינה האופטימליות.

בעיות שינה ומיגרנות – מעבדת שינה

בעוד חוקרים רבים תרים אחר הקשר בין בעיות שינה ומיגרנות, הפרעות שינה נפוצות במסגרת מצבים רבים אחרים כמו פיברומיאליגה, המתאפיינת בכאב שרירים עמוק ונרחב, עייפות, חרדה ודכאון.

מיגרנות שכיחות בשבעים אחוזים ממקרי הפיברומיאלגיה. במקרים בהם קיים חשד לבעיות שינה, רופאים רבים ממליצים למטופליהם לעבור בדיקה במעבדת שינה, הבוחנת פעילות חשמלית של המוח, רמות חמצן וזרימת אוויר.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן