מיגרנה לאחר לידה: אבחון וטיפול

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מיגרנהנשים רבות סובלות מכאבי ראש ומיגרנה במהלך ההריון ובמהלך התקופה שלאחר הלידה. כמעט בכל המקרים האלה כאבי הראש אינם מבשרים על בעיה רפואית אמיתית, ורובם חולפים לאחר הלידה.

השבועות הראשונים לאחר הלידה מתאפיינים בשינויים פיזיולוגיים בהם הגוף עובר ממצב הריוני למצב רגיל.

תקופה זו נקראת "משכב לידה" ונמשכת ששה שבועות לאחר הלידה, ובמהלכה נשים רבות מפתחות תסמינים שונים, ובין היתר כאבי ראש ומיגרנה. במידה וכאבי הראש קשים ביותר ולא מופחתים לאחר שימוש במשככי כאבים יש לפנות אל הרופא המטפל לבדיקה.

גורמים למיגרנה לאחר הלידה

לאחר הלידה, מופיעים בגוף תהליכים שונים אשר בין היתר יכולים להתבטא במיגרנה. הגורמים העיקריים למיגרנה לאחר הלידה הם:

לחץ נפשי

לאחר הלידה, נשים רבות חוות לחץ נפשי המופיע לאור השינוי המשמעותי בחייהן. מצב זה נפוץ יותר לאחר לידה ראשונה, ונגרם כחלק מהתמודדות האם עם תפקידה החדש והחשוב. בנוסף, לאחר הלידה נשים רבות חוות תנודות במצב הרוח, הנע בין שמחה רבה לעצב ואף דיכאון, ושינויי מצב הרוח האלה תורמים כמובן ללחץ הנפשי.

כידוע, לחץ נפשי הוא אחד הטריגרים החשובים להתפתחות מיגרנה, ועל כן תורם רבות להתפתחות התקפי המיגרנה אחרי ההריון.

התקפי המיגרנה חוזרים

אצל נשים בעלות היסטוריה של מיגרנה מופיע לרוב שיפור משמעותי בנושא במהלך ההריון. נשים רבות מדווחות בשמחה על הפחתתה משמעותית בהתקפי המיגרנה במהלך ההריון, אך לרוע מזלן עם הלידה וסיומו של ההריון המצב חוזר לקדמותו והתקפי המיגרנה יכולים כמובן לחזור. לעתים, המיגרנה חוזרת בעצמה גדולה יותר וגורמת לתסכול רב בקרב האימהות הטריות.

אנמיה

במהלך הלידה מאבדים כמות לא קטנה של דם, וחלק מהנשים סובלות מאנמיה קלה במהלך השבועות הראשונים לאחר הלידה.

אנמיה משמעותית מטופלת כמובן על ידי מנות דם, אך במקרים של אנמיה קלה אין צורך לטפל ומסיבה זו יכולים להתפתח תסמינים שונים כמו כאבי ראש.

הפחתה משמעותית בשעות השינה

עם לידת התינוק, סדר היום של האימהות משתנה וכמות שעות השינה יורדת באופן משמעותי. לאחר הלידה, נאלצות רוב האימהות לקום באמצע הלילה להניק את התינוק או להרגיע אותו, וכתוצאה הן סובלות מחסך שינה שעשוי להתבטא במיגרנה.

שינוי במאזן הנוזלים בגוף

במהלך ההריון, הגוף גדוש בנוזלים אשר לא פעם מתבטאים בבצקות, השתנה מרובה ותסמינים נוספים. לאחר הלידה, מאזן הנוזלים משתנה ועודף הנוזלים הזה "מרוקן" מהגוף. אצל נשים מסוימות, איבוד הנוזלים הזה יכול לעתים להביא להתייבשות אשר יכולה להוות טריגר לכאבי ראש והתקפי מיגרנה.

שינויים הורמונלייםלאחר ההריון מופיעים שינויים ברמת הורמונים רבים בגוף, ובמיוחד ברמות האסטרוגן והפרוגסטרון. הורמונים אלה ידועים כבעלי תפקיד כלשהו בהתפתחות המיגרנה, והשינוי ברמתם יכול להביא להחמרת ההתקפים.

צריכת קפאין – רוב הנשים נוטות להמעיט בצריכת קפה במהלך ההריון, ולאחר הלידה חוזרות לשתות אותו. לעתים, הצריכה המחודשת של הקפאין יכולה להביא דווקא לכאבי ראש ולהתפתחות המיגרנה.

כך תתמודדי עם מיגרנה לאחר הלידה

התקופה הראשונה שלאחר הלידה דורשת הסתגלות בתחומים רבים, ובמידה ולצד כל השינויים בחיים מופיעים גם התקפי מיגרנה חשוב להכיר את הדרכים להתמודד איתם. כל אישה מתמודדת עם התקפי המיגרנה בצורה שונה, והדרכים החשובות להתמודד עם המיגרנה הן:

שינוי אורח חיים

בדומה למיגרנה שלא קשורה להריון ולידה, שינוי באורח החיים ומעבר לאורח חיים בריא יותר יכולים להקל באופן משמעותי על התקפי המיגרנה.

מומלץ לבצע פעילות גופנית מתונה והדרגתית החל מחודש וחצי  לאחר הלידה שתשפר את ההרגשה הכללית ותפחית את ההתקפים. כמו כן, רצוי להקפיד על תזונה בריאה ולהימנע ממרכיבי מזון המעוררים מיגרנה, כמו שוקולד, מונוסודיום גלוטומט, גבינות שונות וכולי. כמו כן, יש להקפיד על כמות שעות שינה סבירה ולהיעזר בבני משפחה במידת הצורך.

הנקה – נשים רבות מדווחות שהנקה מקלה על התקפי המיגרנה שלהן ואף מעלימה אותן. במהלך ההנקה משתחררים בגוף הורמונים שונים, אשר משפיעים על עירור התקף המיגרנה ומונעים אותו.

שימוש במשככי כאבים במידה וכאבי הראש קשים ביותר ניתן להשתמש במשככי כאבים שונים כמו אקמול, אופטלגין או נורופן אשר אמורים להיות בטוחים בהנקה. בכל מקרה, מומלץ להניק לפני נטילת הכדור ולהתייעץ עם הרופא המטפל לגבי השימוש במשככי הכאבים.

 

אולי יעניין אותך גם:

מיגרנות לאחר הליך הפלה: איך מתמודדים איתן בהצלחה?

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן