כאבי ראש חזקים: הגורמים והטיפולים

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאבי ראש חזקיםכאבי ראש חזקים הם סימן מטריד במיוחד. כל אחד שסובל מכאבי ראש חושש ודואג מפני סיבות אפשרויות – מזוהות ובלתי מזוהות – לכאבים.

כאבים קשים מגבירים את החשש וגם מפריעים מאוד לאורח החיים היום יומי. קיימות כמה סיבות מובילות לכאבי ראש חזקים.

"כאב הראש הקשה ביותר שקיבלתי בחיים": ממה הוא נובע?

כאב ראש חזק פתאומי הוא סימן אופייני לדימום תת עכבישי. דימום תת עכבישי נובע מפגיעה בכלי דם מתחת לשכבת הארכנואיד (השכבה העכבישית) – אחת מהשכבות המרכיבות את קרומי המוח. דימום כזה יכול להופיע בחולים הסובלים מפגם בכלי הדם המוחיים, התרחבות שנקראת "אנוריזמה" או יצירה בלתי תקינה של חיבור בין כלי דם עורקיים וורידיים.

סיבות אחרות לכאבי ראש חזקים יכולות להיות מחלות נפוצות אחרות. מיגרנה יכולה לגרום לכאב ראש חזק, שגרום להשבתה מהפעילות היום יומית. במקרה כזה החולה בדרך כלל מכיר את כאב הראש ואת האופי שלו, בניגוד לדימום תת עכבישי.

סיבה אחרת לכאבי ראש חזקים היא המחלה הידועה כ"כאב ראש מקבצי" (Cluster Headache). במחלה זו מופיע כאב ראש חזק, לעיתים עם סימנים חד צדיים בפנים – דמעת בעין אחת, גוש באף, ועוד. כאבי הראש מופעיים במקבצים (מכאן שמה של המחלה), כשבין מקבץ למקבץ יכול לעבור גם תקופה ארוכה מאוד ללא כאבים. כאבי ראש יכולים לנבוע, באחוז קטן בלבד מהמקרים, גם מגידול מוחי, ממאיר או שפיר.

מחלות זיהומיות שונות עלולות גם הן להביא לכאבי ראש. כאבי ראש המלווים זיהום קל בדרכי הנשימה הם סיבה נדירה לכאב ראש חזק, אבל זיהום של קרומי המוח, דלקת קרום המוח בהחלט יכול להביא לכאבי ראש חזקים, המוחמרים לעיתים בהזזת העיניים. דלקת קרום המוח יכולה להופיע בשילוב עם זיהום מוחי – אנפצאליטיס. במקרים כאלו הכאב יופיע בדרך כלל עם חום גבוה, באופן פתאומי למדי.

כאבי ראש חזקים יכולים לנבוע גם מחבלה, שמולווה בדימום. דימום מחבלה יכול להופיע מעל שכבת הדורה, המצפה את המוח, או מתחת לשכבת הדורה. סיבה נשכחת ושפירה לכאב ראש חזק ופתאומי שסיבתו לא ברורה היא שתייה או אכילה מהירה של אוכל קר מאוד, תופעה המכונה "Brain freeze" וקשורה כנראה לשינוי מהיר בכלי הדם במוח.

מתי יש סיבה לדאגה?

כאב ראש חזק במיוחד יכול להצביע על מחלה חמורה. עם זאת, לא כדאי לדאוג שלא לצורך. כאב פתאומי וחד במיוחד מחשיד לדימום תת עכבישי – אם הכאב חזק מומלץ לפנות בהקדם לבדיקת הרופא או לחדר מיון. במידה ומטופל בכאב ראש חזק אך כרוני, הנמשך זמן רב ולא השתנה בעוצמתו, הטיפול בדרך כלל דחוף פחות.

סימנים מחשידים הנוגעים לכאב ראש חזק כוללים, ביו היתר: כאב ראש המעיר משינה, כאב ראש חדש באופיו, בייחוד באדם מבוגר, כאבי ראש המלווים בהקאות ובחילות, בעיקר בשעות הבוקר, כאבי ראש המלווים בסימנים נוירולוגים שונים (הפרעות התנועה, הפרעות בתחושה, שינוי באישיות, ועוד). סימנים מחשידים אלו מחייבים בדיקה בהקדם של רופא, לשלילתה של מחלה חמורה הדורשת טיפול מהיר.

כך מאבחנים את המקור לכאבי ראש חזקים

אבחנה של הגורם לכאבי הראש נעשית בדרך כלל בצירוף של בדיקת רופא (בדרך כלל נוירולוג או רופא משפחה), עם בדיקות עזר – בדיקת CT או בדיקת MRI. בדיקות הדמיה של המוח יכולות להדגים סיבות שונות לכאב חריף וחזק – למשל דימום מחבלה או דימום תת עכבישי.

כאשר עולה חשד לזיהום הבדיקה החשובה היא בדיקת דיקור מותני (LP). בבדיקה זו נדגם הנוזל שממלא את חללי המוח וחוט השדרה, וניכרים בו סימני זיהום במקרים של דלקת קרום המוח. בדיקה זו יכולה לסייע גם באבחנה של דימום תת עכבישי.

אפשרויות טיפוליות בכאב ראש חזק

האפשרויות הטיפוליות תלויות כמובן במחולל המחלה. במקרה של דימום תת עכבישי חשוב לשלוח את החולה לטיפול אצל נוירוכירורג, בדרך כלל לצורך תיקון של אנוריזמה – הפגיעה בכלי הדם שהובילה לדימום. בנוסף, טיפולים תרופתיים שונים יכולים למנוע סיבוכים עתידיים.

כאב ראש חזק על רקע של מיגרנה, ניתן לטיפול באמצעות תרופות ממשפחת הטריפטנים, כמו Sumtriptan. בהתקף קשה של כאב ראש מקבצי הטיפול הראשוני הוא מתן חמצן בריכוזים גבוהים. תמיד ניתן להיעזר גם במשככי כאבים פשוטים יותר – כדוגמת אקמול או תרופות מקבוצת נוגדי הדלקת שאינם סטרואידים (NSAID's).

קראו עוד: מיגרנות ותסמונת עייפות כרונית

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן