כאבי ראש בהריון

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

כאב ראש בהריוןבמהלך ההריון, יכולים להופיע כאבי ראש הקשורים למצב ההורמונלי, לסיבוכי ההריון או לגורמים נוספים. בדרך כלל, נשים הסובלות מכאבי ראש מתלוננות על הכאבים עוד לפני ההריון, ודווקא במהלך ההריון חלק גדול מהכאבים פוחת ומופיע שינוי בתסמינים.

רק ב-10% מהמקרים, כאבי הראש מופיעים לראשונה במהלך ההריון ובמקרים אלה חשוב מאוד לשלול סיבוכי הריון כמו רעלת הריונית.

כאבי ראש מתחיים ומיגרנה אופייניים להריון

רוב הנשים סובלים מכאבי ראש מתחיים וממיגרנות עוד מלפני ההריון, ובמהלך ההריון המצב יכול להשתפר או להחמיר. כאבי ראש מתחיים מתבטאים לרוב בכאב דו צדדי ולרוב לא משתפרים במהלך ההריון. לעומת זאת, מיגרנה המתאפיינת בכאב ראש פועם וחד צדדי דווקא נוטה להשתפר במהלך ההריון, בשל השינויים ההורמונליים המיטיבים איתה.

באופן כללי, רוב הנשים אשר סבלו באופן כרוני מכאבי ראש לפני ההריון מדווחות על שיפור בסימפטומים והקלה על כאבי הראש במהלך ההריון. עם זאת, קיימים מקרים של הופעה חדשה של כאבי ראש במהלך הריון, ומקרים אלה דורשים לרוב בירור מעמיק למקור הכאבים ולשלילת גורמים מסכני חיים. יש להוסיף כי בחלק מהמקרים כאב ראש יכול להוות סימן להריון, היות והוא אחד התסמינים שמעידים על כך.

כאב ראש והחשד לרעלת הריון

כאבי ראש במהלך ההריון חייבים להדליק "נורה אדומה", מכיוון שבמקרים רבים הם מבשרים על סיבוכים שונים במהלך ההריון ובעיקר על רעלת הריון קשה. אי לכך, קיימת המלצה לפנות לבדיקה רפואית הכוללת בדיקת לחץ דם, חלבון בשתן ולקיחת בדיקות דם לטסיות ותפקודי כבד.

חשוב להבין שכאבי ראש נחשבים לאחד הסימנים האופייניים לרעלת הריון קשה אשר נחשבת למצב מסכן חיים לאם ולעובר, ולכן מומלץ להגיע לבדיקה במקרים הבאים:

הופעה ראשונה של כאבי ראש – לעומת נשים אשר סובלות מכאבי ראש באופן כרוני ומכירות את התסמינים האופייניים לכאבי הראש שלהן, הופעה ראשונית של כאב הראש במהלך ההריון מחשידה לסיבוכים שונים ודורשת בדיקה. אין זה אומר שנשים אשר סובלות באופן כרוני מכאבי ראש לא צריכות להיבדק, ובמידה והכאבים שונים מהרגיל ולא אופייניים עליהן להגיע במהרה לבדיקה אצל רופא.

הופעה פתאומית של כאב ראש – במידה והכאב מופיע באופן פתאומי ולא הדרגתי יש לבדוק את הנושא ולהגיע לרופא בהקדם.

כאב ראש החל מהשבוע ה-20 להריון – רעלת הריון ולחץ דם הריוני מופיעים בעיקר במחצית השנייה להריון, ועל כן כאב ראש בשלב זה של ההריון חייב להיבדק לעומק.

הריון ראשון – רעלת הריון מופיעה בשכיחות גבוהה יותר בהריון הראשון, ונדירה יחסית בהריונות הבאים. ועל כן, בהריון הראשון יש להגיע במהרה לבדיקה כאשר מופיע כאב ראש מחשד לרעלת.

כאב ראש אשר לא מגיב למשככי כאבים – במידה והכאב לא פוחת לאחר שימוש במשככי כאבים כמו אקמול או אופטלגין יש לבדוק את המקור לו.

הטיפול בכאבי ראש במהלך ההריון

לאחר שנשללו רעלת הריון וסיבוכי הריון נוספים, ניתן להתחיל טיפול באמצעות תרופות שונות. חשוב לזכור שלא כל התרופות בטוחות לשימוש במהלך ההריון, ועל כן יש להתייעץ עם רופא הנשים לפני תחילת הטיפול הרפואי.

עיקר הטיפול בכאבי ראש במהלך ההריון דומה מאוד לטיפול בכאבים ללא קשר להריון, אך עם זאת חשוב להבין שחלק מהתרופות יכולות לסכן את העובר ואת המשך ההריון ומומלץ להתייעץ עם רופא נשים לפני תחילת הטיפול. בכל מקרה, מומלץ לטפל בכאבי הראש בתרופות מוכרות ולא להתחיל טיפול תרופתי חדש דווקא במהלך ההריון. הטיפול המומלץ לכאבי ראש במהלך ההריון:

מנוחה – מנוחה מסייעת להקלה על כל סוגי כאבי הראש ומומלצת במיוחד במיגרנה. חשוב מאוד למצוא את נקודת האיזון בה כאבי הראש הכי מוקלים, ובמקרים של מיגרנה מומלץ לשכב בחדר חשוך ושקט ולהימנע מחשיפה לרעשים.

קפה – שתיית קפה מומלצת מאוד להקלה על כאבי ראש ובמיוחד על מיגרנה. נשים רבות נמנעות מקפאין במהלך ההריון, ועל כן חשופות יותר לכאבי ראש אשר יכולים להיות מוקלים לאחר שתיית קפה. בעבר סברו שיש להימנע מצריכת קפאין במהלך ההיריון, אך כיום ידוע ששתייה מתונה של קפאין אינה פוגעת במהלך ההיריון או בעובר ואין צורך להימנע ממנע, במיוחד אם הופיע כאב ראש.

משככי כאבים – על מנת להפחית את כאבי הראש מומלץ להשתמש במשככי כאבים, והתרופות המומלצות ביותר במהלך ההיריון הן אקמול ואופטלגין. מומלץ להימנע מתרופות ממשפחת NSAID במהלך ההיריון (כמו איבופרופן, נרוסין, אטופן ואחרות), אשר יכולות לגרום לפגיעה בעובר.

תרופות לטיפול במיגרנה – במידה ומדובר במיגרנה קשה ביותר העמידה לטיפול במשככי הכאבים הפשוטים ניתן לפנות אל רופא במטרה לקבל תרופות ייעודיות לטיפול במיגרנה כמו תרופות ממשפחת הטריפטנים.

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן