האם זה כאב ראש או מיגרנה?

בחירת טיפול מיגרנה זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה!

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

מיגרנה או כאבי ראש?את הסוגים השונים של כאבי ראש נהוג לחלק לשני סוגים מרכזיים שכוללים כאבי ראש ראשוניים וכאבי ראש משניים. כאבי ראש ראשוניים הם כאבי ראש שלא ניתן לזהות את המקור שלהם או לשייך אותם למחלה.

כאבי ראש משניים הם כאבי ראש שהגורם להם ניתן לאבחון. כך למשל כאב ראש שנובע כתוצאה מעלייה בלחץ התוך גולגלתי הוא כאב ראש ששייך לקבוצת כאבי הראש המשניים ואילו מיגרנה שייכת לקבוצת כאבי הראש הראשוניים.

בקרב הציבור הרחב קיים בלבול רב בין מיגרנה לבין כאב ראש תעוקתי שנחשבים לשני הסוגים הנפוצים ביותר באוכלוסייה הכללית. על מנת להפיג מעט את הבלבול בתחום כתבנו עבורכם את המדריך הבא שיסייע לכם להביל בין שני המצבים הלא נעימים האלו.

הסוגים השונים של המיגרנה

מיגרנה באה לידי ביטוי במספר דרכים כשהיום נהוג לחלק את סוגי המיגרנות לשלושה סוגים נפרדים. הצורה הראשונה היא מיגרנה שמופיעה ללא כל סימנים מוקדמים אלא באופן פתאומי, הסוג השני הוא מיגרנה שכוללת סימנים מוקדמים והסוג השלישי כולל קבוצה של סוגי מיגרנות נדירות מאוד כמו מיגרנה שבה התסמין העיקרי הוא הפרעות בשדה הראייה למשל.

תורשה והורמונים: הגורמים העיקריים למיגרנה

המיגרנה נחשבת למחלה גנטית שעוברת בתורשה, אך ככל הנראה מעורבים בהתפרצות שלה מספר גנים שטרם מופו או זוהו. כמו כן, היא נחשבת למחלה מולטי פקטוריאלית, כלומר למחלה שבנוסף לנטייה הגנטית לחלות בה ישנו צורך בקיום של תנאים נוספים על מנת שתתפרץ.

לא ברור מה בדיוק יכול לגרום לאדם לסבול ממיגרנות אך ישנם חולים שמדווחים על כך שההתקפים של המיגרנה מופיעים בהם לאחר שהם נחשפים לגירויים מסוימים שיכולים להיות למשל אור חזק, רעש עוצמתי, מאכל מסוים ועוד. כמו כן ישנן נשים שסובלות ממיגרנה בעיקר בתקופת הווסת.

מה הם התסמינים של המיגרנה?

מיגרנה עשויה להתבטא במגוון של תסמינים מעבר לכאבי הראש האופייניים. כך למשל בקרב ארבעים עד שישים אחוז מהחולים ייתכנו מספר שעות עד מספר ימים לפני ההתקף שינויים במצב הרוח שיכולים לכלול דיכאון או אופוריה, עצבנות, תאווה קיצונית לצריכת מרכיבי מזון מסוימים ועוד.

בנוסף, בחלק מהמקרים, לפני התקף כאבי הראש עלולים להופיע הבזקי אור הנמשכים חמש דקות עד חצי שעה, או ערפול ראייה ממש בסמוך להתפרצות של ההתקף. אחרים מדווחים שלפני ההתקף הם חשים תחושות של נימול בזרועות, באף או בחלל הפה ובמקרים נדירים ייתכן גם שיתוק של חצי גוף ואפילו הפרעות ביכולת הדיבור.

כאבי הראש שאופייניים למיגרנות לרוב מופיעים רק בצד אחד של הראש. לרוב, החולים מדווחים על כאבים שמזכירים פעימות באופיים ושמתגברים בזמן מאמץ. הכאב הולך ומתגבר עד שהוא מגיע לרמת השיא שלו ואז הולך ונחלש באופן הדרגתי עד שהוא נעלם כלעומת שבא. במבוגרים ההתקף יכול להימשך בין ארבע שעות לשלוש יממות תמימות ובילדים הוא לרוב לא נמשך מעבר לארבעים ושמונה שעות.

ממוצע תדירות ההתקפים הוא בין שניים לארבעה התקפים מדי חודש כשעצמת ההתקפים היא לרוב בינונית עד קשה. יותר מתשעים אחוז מהסובלים ממיגרנה מדווחים כי במהלך ההתקף הם סובלים מבחילה, רבים גם מקיאים במהלך ההתקף וכן רוב החולים מדווחים על רגישות לאור, לריחות ולרעש במהלך ההתקף.

כאב ראש תעוקתי

אם אלו התסמינים והמצבים בהם מתרחשים כאבי הראש, חשוב להתייעם עם נוירולוג לקבלת טיפול תרופתי ולקבלת מידע על המחלה. עם זאת, כפי שציינו לא אחת קיים בלבול רב בין מיגרנות לבין כאבי ראש תעוקתיים ולכן כעת נסקור בקצרה את המאפיינים של כאבי ראש אלה.

כאבי ראש תעוקתיים שכיחים הרבה יותר מהמיגרנות באוכלוסייה הכללית ונחשבים להרבה פחות דרמטיים מהמיגרנות. בדרך כלל כאבי ראש אלו לא יתמקדו בצד אחד אלה יהיו מפוזרים בכל חלקי הראש. הסובלים מכאבי ראש אלה מתארים אותם כתחושה חזקה של לחץ שנוצרת מסביב לראש, המתחילה לרוב באזור העורף ומתקדמת בהדרגה עד שהיא מגיעה לארובות העיניים.

ישנם שסובלים מכאבי הראש האלו אפילו באופן יומיומי אך בניגוד למיגרנות בדרך כלל כאבי הראש האלו לא משביתים את הסובלים מהם ומאפשרים להם להמשיך בשגרת העבודה ובחיי היומיום.

ישנם הבדלים רבים בין כאבי ראש תעוקתיים לבין מיגרנות וחשוב לעמוד עליהם. בכל מקרה שבו אתם סובלים מכאבי ראש באופן תדיר שמסבים לכם פגיעה משמעותית לאיכות החיים ההמלצה היא לגשת לנוירולוג כשבידיכם תיאור מלא של התסמינים שאתם סובלים מהם. הטיפול וההתייחסות שונים מאוד בשני המקרים ולכן חשוב לאבחן היטב את המקור לכאבים.

קראו עוד:

מיגרנת סטטוס

מיגרנה בעקבות מחסור בויטמינים

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה

המרכז לטיפול ואבחון מיגרנה מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון מיגרנה, כל מה שרציתם לדעת על מיגרנה במקום אחד. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!
דילוג לתוכן